Waarom wordt het wiel elke week opnieuw uitgevonden?

Het antwoord is simpel, de betrokken auteurs hebben de wereld opnieuw ontdekt, en lijken ervan overtuigd te zijn dat ze wat kennis en wijsheid betreft voorop lopen. Ze hebben niet altijd in de gaten dat ze mogelijk enige tijd onder een steen hebben geleefd en bezig zijn om een achterstand weg te werken.

Wat moet ik met een verhaal waarin voor de zoveelste keer wordt uitgelegd hoe belangrijk data zijn op emerce.nl. Alle basics komen weer eens langs. De leermeester met geheven vinger vergeet dat wil je nog overtuigen je met voorbeelden moet komen, cases die de nieuwsgierigheid nog een beetje prikkelen. En de redacties die de kopij aanvaarden van freelancers of ijverige bureaus zouden wat kritischer moeten zijn. Het lijkt er nu op dat er een of twee keer per week een junior kok langskomt om te vertellen hoe we aardappelen moeten koken. Het ambitieniveau van de media mag omhoog. Over zaken die al honderd keer zijn verteld, moeten we het niet meer hebben. Laat de tunnelvisie los.

Luuk Ros zette op 24 augustus een leuk verhaal op MarketingFacts met een overzicht van dingen waar we vanaf moeten als marketingvak. Ze mogen in de afvalbak aldus de titel boven het artikel. Een overzicht van inzendingen van collega’s in de sector. Merkstrateeg Pim Becker wil af van contentmarketing. ‘Dat begrip impliceert dat er ook non-contentmarketing is. En dat is dan weer een vrij sneue en deels ook rake constatering’. Een interessante opmerking voor het vakgebied. Hoewel, als je non-contentmarketing interpreteert als de vele niet doordachte contentacties waar geen enkele strategie aan ten grondslag ligt, dan bestaat non-contentmarketing wel degelijk.

Suzanne de Bakker hogeschoolhoofddocent aan de Hogeschool Utrecht verdiept zich in de maatschappelijke discussie waar merken bedoeld en onbedoeld in terecht kunnen komen. ‘Sociale media zijn zeer geschikt om allerlei maatschappelijke onderwerpen – zoals duurzaamheid, racisme en maatregelen tegen covid-19 – te bediscussiëren, omdat er onbeperkte toegang is tot informatie en iedereen in principe kan deelnemen aan die discussies. Deze discussies hebben vaak betrekking op publieke waarden, over wat in een samenleving als goed en als slecht wordt beschouwd,’aldus De Bakker. ‘Organisaties passen hierbij ‘social listening’ toe; ze monitoren trending topics en het bijbehorende sentiment. Op basis van deze analyses anticiperen ze op de maatschappelijke discussies en passen hun bedrijfsvoering en communicatie aan.’ Zegt dit nu iets over de normen en waarden die organisaties en bedrijven hanteren of zijn het slimme marketeers?

In dit kader ook een interessant verhaal op marketingfacts: ‘Plannen voor verduurzaming zorgen dus vooral voor weerstand bij de mensen die er direct mee te maken krijgen en hun gedrag moeten aanpassen. En dat is niet de externe doelgroep, dat zijn je eigen medewerkers. De doelgroep die bij het communiceren van verduurzamingsplannen vaak vergeten wordt. Maar hoe voorkom je die weerstand zonder jouw duurzaamheidsplannen aan de kant te zetten?’

Dit artikel verscheen eerder op