Het vak is een Senior Communication Professional rijker. Jeroen Mirck, hoofdredacteur bij Marketingfacts, heeft zich door NIMA laten certificeren als SCP. Wij spraken hem over de titel en zijn beweegredenen om die aan te vragen.
Toen Luuk Ros SCP namens NIMA aanschoof in de redactie van Marketingfacts vroeg Jeroen zich af, ‘Wat stáát daar? Wat is dat nou toch, een SCP?’ Is het een persoonlijke titel en waar staat die dan voor? Wat maakt dat je zo’n titel hebt of wil hebben? Nieuwsgierig als Jeroen is, is hij op onderzoek uitgegaan en heeft hij zijn collega het hemd van het lijf gevraagd over dit, voor hem, nieuwe fenomeen.
‘Toen ik hoorde wat zo’n titel inhoudt, dacht ik: dat past inderdaad wel bij onze functie. En vervolgens dacht ik: Ros een titel? Dan ik ook een titel.’ Luuk was overigens niet de enige aanleiding om zich te verdiepen. Wat hem vooral benieuwde was het traject dat je zou doorlopen. ‘Marketingfacts is nu ook partner van NIMA, dus dan is het natuurlijk wel handig om me daarin te verdiepen.’
Het traject verliep zoals verwacht. Alleen begreep één van zijn referenten niet helemaal wat de bedoeling was. Hij dacht dat Jeroen aan het solliciteren was op een nieuwe baan. ‘Ik moest hem uitleggen waar het om ging. Maar toen snapte hij het wel en vond het ook heel leuk. Eigenlijk was het ook heel leerzaam om aan een leek uit te leggen wat een SCP is.’
‘SCP staat voor Senior Communication Professional. Als communicatieprofessional schrijf ik over marketing, dus SCP past nu het beste. Ik ben een communicatieprofessional en houd mijn kennis bij. Ik schrijf over het vak, heb afgelopen zomer de summer mastercourse van Marc van Eck gevolgd, en ga ook vaak naar congressen. Ik vind het ook oprecht leuk’. Dat is waar het om gaat bij een titel. Als je een professional in marketing of communicatie bent, het belangrijk vindt om met vakgenoten in contact te komen en te blijven én je kennis bij te houden dan is het een goed idee om je te verdiepen in de titels en persoonscertificeringen van NIMA.
‘Je netwerk uitbreiden is interessant. Dát het uitbreiden van je netwerk er deel van uitmaakte, daar kwam ik pas achter toen ik me erin verdiepte. Op een feestelijke bijeenkomst als deze (red. de NIMA Diploma-uitreiking) leer je ook weer nieuwe mensen kennen.’ ‘Ik beveel het zeker aan bij mensen die in marketing of communicatie werken. Het is gewoon slim om te doen.’
Jeroen Mirck