‘We lopen in ons nakie – Digitale transformatie heeft in marketingland niets om het lijf’

Wij marketeers zijn verslaafd. Aan hypewoorden om precies te zijn. Regelmatig namen we door de jaren heen een shotje user generated contentthought leadership, contentmarketing en recent nog waren we high op millennial-marketing. Als de roes is uitgewerkt, blijken het allemaal tamelijk onschuldige termen. Het ergste neveneffect is misschien de dikke, vieze walm die om de ware aard van goede marketing hangt. Maar onze nieuwste dope is wat mij betreft een stuk gevaarlijker. Je hebt hem vast al een keer (of honderd) gehoord: De Digitale Transformatie.

Het grote T-woord. Je hoort ‘m overal voorbij komen: lees bijvoorbeeld dit verslag van Online Tuesday, maar ook tijdens de laatste Dutch Marketing Awards kon je er niet omheen. Boy oh boy, wat kwam het daar vaak voorbij. Tijdens het diner pensant vooraf, in bijna ieder jurycommentaar: transformeren, transitie, digitaal getransformeerd. Alle verschijningsvormen waren er. Er was zelfs een nieuwe categorie aan gewijd, Transformer of the year.

Digitaal bij de pinken

Nee, natuurlijk is er niets mis met digitaal bij de pinken zijn. Digitalisering is essentieel om je doelgroep (ik durf wel te zeggen élke doelgroep) te kunnen bereiken, en om creatiever, sneller en efficiënter te kunnen zijn. En dan hebben we het nog niet eens over welke voordelen digitaal werken je hele organisatie oplevert. En ik wil zelfs nog meegaan in het beeld dat je in deze tijd continu digitaal kunt ‘disrupten’ of ‘gedisrupt’ kan worden.

Lees deze blogpost van Rik ten Wolde (Afas) op