Zes vrijwillige aandachtstrekkers en een vuurwerkbom


Peeter Verlegh (VU) en Energize zetten in ‘Week van de Aandacht’ uiteen hoe je de effectiviteit van merkcommunicatie vergroot. Het lijkt de meest genegeerde vraag van het marketingvak, misschien omdat het een open deur lijkt: hoe zorg jij ervoor dat je marketingboodschap aandacht krijgt? Elke zoekopdracht die je intikt, elke app die je opent op je telefoon, produceert weer meer reclame. Steeds meer consumenten beginnen daar genoeg van te krijgen. Hebben de kooplieden in aandacht hun hand overspeeld? Beleven we het einde van het reclametijdperk?

Een intrigerende gedachte natuurlijk, en niet voor de eerste keer gesteld, maar het raakt ook aan een zeer essentiële vraag: hoe krijg je aandacht? Of beter: hoe verdien je échte aandacht, oprechte aandacht, aandacht die je krijgt omdat je iets te bieden hebt dat die aandacht rechtvaardigt? Vragen die de moderne marketeer hoofdbrekens oplevert want het creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van aanbod dat waarde vertegenwoordigt kán niet zonder op z’n minst minimale aandacht. Samen met professor Peeter Verlegh van de VU Amsterdam deed Energize onderzoek naar het fenomeen aandacht. Het onderzoek leverde zes Attention Triggers op die – zo leerden de onderzoekers – bewezen effectief zijn in het creëren van verdiende aandacht. Gisteren vond in Doorn een bijeenkomst plaats waarin de uitkomsten van dat wetenschappelijke onderzoek werden gepresenteerd en we schreven mee.

Lees de volledige blogpost op  

Marketingfacts is een gezamenlijke onderneming van NIMA en BBP Media