‘Waarschijnlijk kom je erachter dat skills overlappen. Da’s hartstikke fijn.’

Het samenstellen en onderhouden van een goed contentteam is niet altijd even makkelijk. Want hoe weet je nu écht of je alle expertise in huis hebt? Eerder vertelden we al hoe je selecteert op skills in plaats van functietitels. In dit artikel lees je hoe je het maximale uit jouw contentteam haalt.

Je kan geen krant openslaan zonder een bericht te lezen over het nijpende personeelstekort. Dat geldt ook voor het contentvak: collega’s zijn met moeite te vinden. Hoe haal je het beste uit de beschikbare contentprofessionals? Wij houden ons bezig met contentmanagement, projectmanagement, webredactie en consultancy en hebben meer dan tachtig professionals. Die zien en die zagen wel één en ander. Dit zijn onze tips om je team up to speed te houden:

1 Onderzoek welke skills je in huis hebt (en welke je mist)

Goede contentteams hebben skills binnen drie belangrijke gebieden: management, strategie en creatie. Om het ideale contentteam samen te stellen start je met de basis: jouw team. Plot je collega’s op het Content Skillset Model om erachter te komen welke vaardigheden zij hebben. Individuele, open gesprekken met je teamleden vormen hiervoor de basis. Als je de skills van jouw team in kaart hebt gebracht, zie je – als het goed is – direct waar expertise ontbreekt. Bijvoorbeeld een contentspecialist die je ook kan helpen met technische SEO-optimalisatie. Of iemand die meedenkt over UX-design. Naar díe skills moet je op zoek. Of dat nu binnen, of buiten je bestaande team is.

Dit artikel is geschreven door Joyce Spruit en verscheen eerder op