‘Zorgwekkende situatie tv-branche nu kijktijd en bestedingen dalen’

    De lineaire kijktijd daalde het eerste halfjaar fors en ook de tv-bestedingen gingen omlaag. Dat is een grote uitdaging voor Nederlandse tv-exploitanten, zegt Remon Buter, head of trading GroupM.

     

    GroupM maakte een analyse van de eerste zes maanden in de lineaire tv-markt. In het eerste halfjaar is – inclusief de maand juni, waarin er meer tv werd gekeken dankzij het EK 2016 – de lineaire kijktijd fors gedaald. Alle doelgroepen staan in het rood.

    Buter: ‘Iedereen die ik in de tv-branche spreek is bezorgd over de situatie rond de kijktijd, die sinds begin dit jaar nog harder daalt. Daarnaast is er sprake van een lichte daling van de vraag naar grp’s. De voorraad krimpt heel hard. Ondanks het feit dat de bestedingen dalen, is er daarom nog steeds sprake van krapte. Exploitanten roepen nu dat de prijs dan omhoog moet, maar zolang er nog ruimte is – bijvoorbeeld bij BrandDeli – zet dat een rem op de prijsstijgingen. De markt schuift op in de jacht naar goedkopere grp’s en naar online video om met name het teruglopende  bereik onder jongeren te compenseren.’

    Inflatie
    Buter zegt dat de markt inflatie percentages wel stijgen ten opzichte van 2015 (2015 vs 2014), maar deze zal nog hoger worden als de dalende trend in kijktijd zich zo doorzet. Er is nu nog voldoende ruimte bij de BrandDeli-zenders, maar ook hier zien we dat de blokken langer worden.’ Er is wel genoeg voorraad in online video. ‘Maar daar is het probleem dat er niet voldoende kwalitatieve video inventory is, bijvoorbeeld hoge uitkijktijden en betere targeting mogelijkheden.’

    Bron en volledig artikel: Adformatie