NIMA Digital Marketing Leergang: search & anaytics

11 april 2016
-

Auteur: Nathalie Krom-Wormgoor SMP, marketeer bij 2605 Marketing

ZOEKEN EN VINDEN
De 2e avond van de NIMA Digital Marketing Leergang stond helemaal in het teken van alles wat te maken heeft met het zoeken en gevonden worden op het World Wide Web. Peter van der Graaf nam ons mee in zijn wereld van Search en Analytics. Met real time voorbeelden van klanten in Google Analytics werden we meegevoerd naar de mogelijkheden van online data en resultaten.
Even generaliseren: Als we maar genoeg bezoekers op onze site of volgers hebben op Twitter, Facebook en Instagram dan hebben we een goede Online Strategie. Maar wat kun je met al die bezoekers en volgers? Hoe maak je hier een echte fan van, iemand die jouw product/bedrijf online koopt of verder promoot?

Bij de start werd al duidelijk dat alles draait om het stellen van de juiste doelstellingen. Online wil je zoveel mogelijk bezoekers kennis laten maken met je bedrijf/product of dienst om daarna producten/diensten te verkopen. Met de juiste zoekwoorden of advertenties weet je bezoekers te trekken. Ga daarna aan de slag met Analytics om te meten wat ze doen. Hiermee ontstaat een continu proces van meten -> weten -> verbeteren om zo tot de juiste content te komen. Met de juiste content creëer je waarde voor de bezoeker en zal je eerder onderdeel uitmaken van de evoked set. Logisch toch? Waarom doen we dit dan niet allemaal al lang? Nou, het blijkt namelijk nog behoorlijk complex.

  1. VERKEER EN CONVERSIE
    Met de juiste doelstelling en doelgroep in scope ga je van start. Bezoekers komen op je site, bezoeken een aantal pagina’s, gaan weer weg. Sommige komen terug, kijken wat langer maar haken nog steeds af voordat men daadwerkelijk gegevens achter heeft gelaten of een aankoop heeft gedaan.
  2. WEBANALYSE
    Dit alles is te volgen in Google Analytics. Stel de juiste waarden in dit webanalyse pakket en je kunt alles meten wat je wilt weten. Maak alle pagina’s meetbaar. Pas de pagina’s aan waar de gebruiker afhaakt, schaaf je content bij en ga door. Pas aan waar nodig en maak gebruik van je learnings. De waarde zal onschatbaar zijn.
  3. ZOEKMACHINE MARKETING
    Google, Youtube, Facebook atc. allemaal zoekmachines die de zoeker centraal zetten. Wie zoekt, wanneer, wat, waarom en waarmee? Beïnvloed wat de gebruiker ziet door handig gebruik te maken van SEO en SEA. Beide strategieën kennen een andere aanpak maar kunnen sterk bijdragen aan je online succes. SEO is gratis maar kost tijd, SEA is betaald maar biedt een grotere zekerheid voor het resultaat. Content Marketing wordt hierbij in toenemende mate van belang. Alle informatie wordt immers doorzoekbaar. Stel de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar en je bezoeker zal je merk een enorme (online) boost geven. De bezoeker van je site gaat immers over naar volger – naar fan – en zelfs naar koper (het liefst bij herhaling).

En, hoe staat het met jouw data? Neem eens een kijkje in de Analytics van jouw bedrijf en kijk waar de kansen online voor je liggen.

WordPress Themes
X
X
X