NIMA Education Day 20 september 2018 – Digital Analytics voor docenten en dummies

24 september 2018
-

Afgelopen donderdag 20 september heeft NIMA ruim 70 marketingdocenten ontvangen in het kleurrijke kantoor van Google Nederland op de Amsterdamse Zuidas, voor een bijeenkomst die in het teken stond van Digital Analytics. Désireé Simons, manager a.i. NIMA Study Members & Exams, heette de aanwezigen welkom en nam de docenten, die vaak nauw betrokken zijn bij als Member en NIMA Qualified Lecturer, mee door de digitale transitie die ons allemaal staat te wachten. Een uitdaging waarvoor NIMA dit jaar vol heeft ingezet op de flexibilisering en digitalisering van de examens in samenwerking met partner Lamark.

Stagiair
Na Desireé Simons was het podium aan Super Cyberman Danny Oosterveer, voorheen digital marketeer bij NIMA partner Marketingfacts, drie dagen per week te vinden bij de Koninklijke Burgers’ Zoo en uitgegroeid tot docent én auteur van het Basisboek Digital Marketing. Een bevlogen allrounder die met veel plezier zijn kijk op het digitale tijdperk met het de aanwezigen deelde. Hij startte zijn presentatie met de vraag: ’Heeft de millennial zoveel meer kennis dan zijn/haar docent daar wanneer we het over digital hebben?’ Niet persé luidde zijn antwoord. Natuurlijk is de jongere generatie bedreven in het gebruik van online tooling, maar daarmee zijn we er niet. Want toepassen gaat nu eenmaal hand in hand met ervaring en het leggen van verbindingen, koppelingen, mogelijkheden en kansen. De digital marketeer bezit volgens hem kennis van databronnen, is gericht op datagedreven kwaliteit en heeft de nodige organisatorische kennis. Als voorbeeld stelde Oosterveer een vraagstuk waarmee organisaties worstelen en refereerde aan een eerder op Marketingfacts verschenen blog van Jan Willem Alphenaar. ‘Social Media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair!’ Volgens hem moeten organisaties zich ervan bewust zijn dat de jongere generatie nog weinig datagedreven kennis bezit. En daarmee wordt direct de volgende vraag gesteld. Wat is het belang van data?

Porter vs Mintzberg
Door de grote hoeveelheid beschikbare data vertragen business development en productoptimalisatie, wat leidt tot stagnatie. ‘Want waar begin je’, vroeg hij zich af? We willen het omwille van tijd wel graag in één keer goed doen, maar helaas lijkt die tactiek niet meer op te gaan waar het digital marketing betreft. Daar waar hij voorheen zag dat ‘traditioneel marketeer Porter’ blind werd gevolgd, ziet hij nu dat veel marketeers bewegen naar de emergent-strategie’ zoals Mintzberg die voorschrijft. Start the business om vervolgens continu product en/of proces te blijven optimaliseren. Alles is en blijft daarbij in beweging. Geen A-Z projecten, maar continue opvolging en onderhoud. Daarop volgt onderzoek. Voorspellen, meten en reageren, direct en continu testen. Voorbeelden die Oosterveer zijn gehoor meegeeft zijn afkomstig uit retail van Zara en Zappos. Beide verrichten onderzoek en brengen producten naar de (online) winkelvloer om vervolgens te testen en te optimaliseren.

Toch zo besloot Oosterveer, draait dat het niet enkel om data-analyse gevolgd door optimalisatie: ‘Je dient de truc uit te voeren in combinatie met een goed, gezond verstand en vertrouwen op intuïtie, omdat allen voor 95% onbewust beïnvloedbaar zijn en daar onze keuzes op baseren.’ Hoe dat werkt illustreerde hij video’s zoals deze en deze.

Na Oosterveer volgende een inspirerende presentatie door Ilona van de Bildt, Solution Marketeer bij Google, volgens eigen zeggen ‘in between Marketing & Tech’. Haar presentatie lichtte de technische mogelijkheden van digital analytics toe. Wat is er mogelijk en waar haal je je kennis? Data wordt pas interessant als je met elkaar spreekt als data-analist met marketeer. Ze sprak onder meer over Google Analytics 360, een betaalde versie van Analytics en vroeg zich af hoe je data ‘actionable’ maakt. Ook behandelde ze succesfactoren om aandacht vast te houden en belangrijke stappen binnen de Customer Journey waarop je je marketingstrategie kunt aanpassen. Al met al interessante kost, dat digital analytics, aldus het aanwezige publiek.

Heeft het Nima Qualified Lecturer-programma jouw interesse gewekt en kon je niet aanwezig zijn? Lees hier over het NQL-programma. De NIMA Academy biedt volop mogelijkheden om jouw digital skills te upgraden. Check hier het complete programma.

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X