Bart Brüggenwirth komt met ‘Sterke merken, betere wereld’

21 juni 2017
-

13 juni is het boek Sterke merken, betere wereld van Bart Brüggenwirth verschenen. Het biedt bedrijven inspiratie en handvatten om duurzaamheid effectief en geloofwaardig in hun marketing te integreren. De eerste exemplaren werden aangeboden aan Maria van der Heijden (MVO Nederland), Talitha Muusse en aan de panelleden Anniek Mauser (Unilever), Frans Spekking (Interface) en Marius Smit (Plastic Whale). Brüggenwirth is medeoprichter en bestuurslid van NIMA Wereldmarketeers, het kennis-en inspiratieplatform voor duurzame marketing.

Groei
Merken worden beter gewaardeerd als ze bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Ze spelen hiermee in op de behoeftes van mensen om positieve, duurzame keuzes te maken. Bij bedrijven als Unilever en DSM zorgen duurzame producten voor het grootste deel van hun groei. Het marktaandeel van voedingsmiddelen met een keurmerk groeide in 2016 met maar liefst 27%, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI Nederland. Bart Brüggenwirth: ‘Door het merk, mensen én maatschappij met elkaar te verbinden bouw je sterkere merken voor een betere wereld. Zo creëer je maatschappelijke betekenis. Dat is een essentiële bouwsteen voor een eigentijdse positionering.’

Doen en vertellen
Maar de praktijk is weerbarstig, zo blijkt uit de paneldiscussie. De werkelijkheid is complex als het om mvo gaat. De consument is bovendien sceptisch. De boodschap moet vaak in een split second door de consument wordt opgepikt. Anniek Mauser: ‘De uitdaging is om de balans te vinden tussen wat je doet en de communicatie daarover naar de consument, zodat het daar resoneert. Je moet het simpel houden. Keurmerken kunnen daarbij helpen.’

‘Het onderscheidend vermogen zit vooral in wat je doet en hoe je mensen activeert’, aldus Marius Smit. Het moet geen gepolijst marketingverhaal worden. Aan de andere kant wil je wel dat mensen weten waar een merk voor staat en wat het doet. Soms kun je ook te bescheiden te zijn, zoals Interface in het verleden.

 

Aanleiding
Met dit boek wil Bart Brüggenwirth de maatschappelijke betekenis van bedrijven en merken op de kaart zetten en daarmee een versnelling creëren in duurzaam ondernemen. In discussies over de purpose van merken lopen de klantbelofte en de maatschappelijke bijdrage vaak door elkaar heen. Door maatschappelijke betekenis specifiek te benoemen en zich daarmee te manifesteren, creëren marketeers kansen om klanten te winnen en te binden. Voor mvo-managers is het een volgende stap in hun mvo-beleid, waarmee ze een positieve, meer strategische invulling aan mvo kunnen geven. Maria van der Heijden: ‘De nieuwe economie is er al. Er is geen enkele belemmering er vol in te stappen. Door zijn ervaringen en inzichten in de wereld te zetten en kopieerbaar te maken, draagt Bart met dit boek bij aan de werelddoelen.’ 

 

Het boek
Sterke merken, betere wereld laat zien hoe marketing en mvo steeds meer naar elkaar toe groeien. In negen uitgebreide praktijkcases delen change agents van Eneco, Unilever, Triodos Bank, a.s.r., ANWB, FrieslandCampina, DSM, Interface en Plastic Whale hun ervaringen en tips. Daarnaast biedt het boek met de ‘open branding roadmap’ diverse praktische tools om zelf aan de slag te gaan. Bart Brüggenwirth schreef dit boek voor ondernemers en professionals in marketing, branding, communicatie en mvo die een sterker merk willen bouwen én willen bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Het boek is ook geschikt voor gebruik in het hoger economisch onderwijs.

 

Aanbevelingen

Michiel de Haan, algemeen directeur Royal Lemkes: ‘Gelukkig zijn er steeds meer bezielde leiders die beseffen dat het veel gaver is om met hun bedrijf het verschil te kunnen maken in de samenleving en de wereld, dan volle focus te hebben op winstmaximalisatie. Mensen maken bedrijven en maken merken. Mooi als het merk de maatschappelijke betekenis omarmt in de kern. En goed dat Bart bezielde leiders aan het woord laat maar ook context en modellen geeft om dit te kaderen. Dat heeft Royal Lemkes geholpen om onze missie verder te brengen.’

Lonneke van der Horst, marketing & strategy manager ALD Automotive: ‘De consument van nu vraagt om een betekenisvolle dialoog. Dit boek helpt je bij de oriëntatie naar maatschappelijke relevantie van je bedrijf en brengt tegelijkertijd je merkcommunicatie naar een hoger niveau. Door te werken vanuit het model worden mens, merk en maatschappij met elkaar in verbinding gebracht, waardoor MVO echt onderdeel wordt van je merk en marketingaanpak. Een aanrader.’

 

Over de auteur

Bart Brüggenwirth wil de kracht van marketing benutten om positieve veranderingen te realiseren. Hij richtte in 2003 b-open op en is daarmee een van de pioniers in Nederland op het gebied van duurzame marketing. B-open is partner van MVO Nederland.

Bestel het boek met korting
NIMA leden ontvangen € 5,- korting op de aanschafprijs voor het boek. Je kunt het boek daarvoor hier bestellen.

 

Aanmelden NIMA masterclass Duurzame Marketing
Op 5 oktober geeft Bart Brüggenwirth een workshop ‘Sterke merken, betere wereld’, waarin je leert hoe je duurzaamheid en marketing effectief combineert door middel van je maatschappelijke betekenis. Met presentaties van o.a. André Nijhof, hoogleraar sustainable business Nyenrode en Bob Stehmann, voormalig CMO a.s.r.. Meer informatie daarover vind je hier.

 

 

WordPress Themes
X
X
X