Senior Digital Professional

Er zijn veel marketing-, communicatie- en salesprofessionals in Nederland die ook gespecialiseerde digitale vaardigheden hebben opgedaan. Maar omdat iedereen zichzelf een digital professional mag noemen, is er gebrek aan duidelijkheid over de kwaliteit. Een erkend kwaliteitskenmerk om hooggekwalificeerde digital professionals herkenbaar te maken was er niet. Daarom introduceert NIMA de titel Senior Digital Professional

 

NIMA stelt hoge eisen aan de kennis en kunde van de professionele marketeer. Als ‘Senior Digital Professional’ blijf je bij in het vak. Met deze titel heb je een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk dat vakbekwame en hooggekwalificeerde professionals erkent.

Voor wie is deze titel?

De titel Senior Digital Professional is speciaal voor de marketing-, communicatie- of salesprofessional op hoog niveau met gespecialiseerde digitale vaardigheden die:

  • Verantwoordelijkheid heeft op managementniveau
  • Beschikt over een diploma op minimaal NIMA-B of hbo-niveau in (digitale) marketing, communicatie of sales
  • Werkzaam is binnen het digitale domein van marketing, communicatie of sales
  • Beschikt over aantoonbaar inzicht in digitale marketing, communicatie of sales via een opleiding en werkervaring

Daarnaast beschikken Senior Digital Professionals over vaardigheden in onderwerpen zoals:

Geldigheid

De certificering is 3 jaar geldig. Daarna vindt hercertificering plaats waarbij aan de vereisten voor Permanente Educatie (o.b.v. behalen van PE-punten) moet zijn voldaan.

Voordelen

  • Je naam wordt geregistreerd in het NIMA Diplomaregister, zodat je internationaal erkend SDP’er bent
  • Je mag de afkorting SDP achter je naam dragen en het officiële SDP logo gebruiken op je visitekaartje, briefpapier of website. Een internationaal gekwalificeerde SDP’er is herkenbaar aan zijn/haar titel Senior Digital Professional
  • De titel is een garantielabel voor een goede en actuele vakbekwaamheid en hoge kennis en ervaring op het gebied van het digital marketing
  • SDP’ers onderschrijven een Code of Conduct; een waarborg voor klanten en werkgevers voor correct handelen en acteren van een Senior Digital Professional

Op dit moment zijn er geen events

Blijf up-to-date met Permanente Educatie

Een belangrijk onderdeel van persoonscertificering is permanente educatie, met als doel dat gecertificeerden over actuele kennis van het vak beschikken en blijven beschikken. NIMA voorziet in permanente educatie met zijn eigen programma met onder andere masterclasses, workshops, courses en trainingen. Deze zijn terug te vinden in de NIMA Academy. Bij elk event is te zien hoeveel PE-punten je ontvangt bij deelname, de kosten en of het binnen een passe-partout valt. Er zijn ook externe aanbieders die hun programma’s laten accrediteren door NIMA.

Je kunt ook PE-punten verdienen door terug te geven aan het vak oftewel kennisdeling. Onder andere door het schrijven van blogs/artikelen of het verzorgen van presentaties over digital marketing gerelateerde onderwerpen en docentschappen.

Herken jij jezelf hierin? Meld je dan nu aan voor de quick scan en zet je eerste stap richting een certificering als SDP’er. Mocht je vragen hebben of twijfelen over of je in aanmerking komt voor een titel dan kun je altijd mailen of bellen met 020 -503 93 32. Een eerste screening is kosteloos en vrijblijvend.

Toelatingsvereisten

Om gecertificeerd te kunnen worden als Senior Digital Professional, dient de kandidaat aan te tonen, dat hij/zij voldoet aan de vereisten voor certificering.

Artikel 1: Vereisten

  1. De kandidaat beschikt over aantoonbaar voldoende opleiding
  2. De kandidaat beschikt over aantoonbaar voldoende werkervaring
  3. De kandidaat is op (marketing) managementniveau werkzaam in een lijn-, of adviesfunctie met betrekking tot de toepassing van digitale vaardigheden binnen marketing, communicatie of sales
  4. Deze werkzaamheden dienen voor de kandidaat een hoofdactiviteit te zijn
  5. De kandidaat voldoet aan de eisen van waardige beroepsuitoefening zoals aangegeven in de Gedragscode van de Senior Digital Professional
  6. De kandidaat heeft een onbesproken reputatie en is publiekelijk niet in opspraak wegens gedrag dat tegenstrijdig is met het algemeen normbesef, waardoor de reputatie van de Senior Digital Professional en NIMA zou kunnen worden geschaad
  7. De kandidaat zal gedurende zijn/haar certificering als Senior Digital Professional regelmatig activiteiten uitvoeren waarmee zijn/haar digitale vaardigheden binnen marketing, communicatie of sales op voldoende hoog niveau blijven en opleiding op peil wordt gehouden
  8. Om de drie jaar vindt er een hertoetsing plaats van vereiste vaardigheden

Artikel 2: Gebruik titel

  1. De kandidaten die worden gecertificeerd als Senior Digital Professional zijn gerechtigd zich Senior Digital Professional te noemen, door de hoofdletters SDP achter de achternaam te vermelden
  2. De titel Senior Digital Professional is een persoonlijke titel die niet kan worden gevoerd door bedrijven, instellingen of organisaties waar de Senior Digital Professional voor werkt

Artikel 3: Waardering opleiding

  1. De kandidaat kan alleen met de hoogst genoten opleiding waardering toegekend krijgen
  2. De kandidaat dient tenminste een (marketing) diploma op hbo-niveau binnen het digitale domein te hebben, equivalent met o.a. NIMA Marketing-B diploma, equivalent met EQF level 6. Indien je niet zeker bent of je aan deze voorwaarden voldoet neem dan contact op met NIMA Qualification
  3. Kopieën van diploma’s dienen met het aanvraagformulier te worden meegestuurd en dienen gewaarmerkt te zijn
  4. De waardering voor relevante opleidingen ziet er als volgt uit:
Marketing-, communicatie- of salesdiploma,
inclussief aspecten van het digitale domein op MBO niveau,
gelijk aan NIMA A-certificaat.
10 punten per jaar
Marketing-, communicatie- of salesdiploma,
inclussief aspecten van het digitale domein op bachelorniveau (HBO),
gelijk aan NIMA B-certificaat
20 punten per jaar
Marketing-, communicatie- of salesdiploma,
inclussief aspecten van het digitale domein op Masterniveau (WO),
gelijk aan NIMA C-certificaat
30 punten per jaar
Marketing-, communicatie- of salesdiploma,
inclussief aspecten van het digitale domein op postdoctoraal niveau
35 punten per jaar
Extra punten voor doctoraatswerk in marketing,
communicatie of salesonderzoek inclusief aspecten van het digitale domein
5 punten

Artikel 4: Waardering relevante werkervaring

  1. De kandidaat kan maximaal 36 waarderingspuntenpunten behalen met beroepservaring. Er kunnen maximaal 5 extra waarderingspunten worden toegekend voor de volgende zaken:
    • Het op de markt zetten van succesvolle producten/merken/concepten/reclamecampagnes
    • Het begeleiden of initiëren van succesvolle overnames /fusies/ joint ventures/ saneringen/ faillissementen/ reorganisaties
    • Ervaring in het buitenland
  2. Bij de waardering voor relevante werkervaring wordt een onderscheid gemaakt tussen een functie als lijnfunctionaris, interim professional of ondernemer en een functie als adviseur/consultant.
  3. De waardering voor relevante werkervaring als lijnfunctionaris, interim professional of ondernemer is als volgt:
    Productmanagementniveau
    (uitvoerend, geen eindverantwoordelijkheid)
    4 punten per jaar
    Marketing, communicatie or sales management niveau
    (Leidinggevend)
    6 punten per jaar
    Hoger management niveau
    (managerial, budgetary responsibility, final responsibility)
    Eerste drie jaar 12 punten per jaar.
    De jaren die volgen, 8 punten per jaar.
  4. De waardering voor relevante werkervaring als adviseur/consultant is als volgt:
    Assistent projectleiderniveau
    (uitvoerend, niet zelfstandig, zonder eindverantwoordelijkheid)
    2 punten per jaar
    Projectleiderniveau
    (na 3 jaar assistent projectleider, leidinggevend, zelfstandig adviserend)
    4 punten per jaar
    Senior projectleiderniveau
    (na 5 jaar projectleider, veelzijdige brede ervaring)
    Eerste drie jaar 10 punten per jaar.
    Voor de jaren die volgen 6 punten per jaar

Artikel 5: Waardering voor relevante ervaring in het digitale domein
De kandidaat dient minstens 20 waarderingspunten voor professionele ervaring binnen het digitale domein te behalen.

Vaardigheden die als onderdeel van het digitale domein worden beschouwd, omvatten onderwerpen zoals:

  • Social Media
  • Search Engine Marketing
  • Analytics
  • Content Marketing
  • E-mailmarketing
  • Mobiel
  • Strategie & Planning
  • Social Selling
  • Pay-Per-Click Marketing
  • Video marketing

De waardering voor relevante ervaring in het digitale domein is als volgt:

Assistent projectleiderniveau met een digitale rol
(uitvoerend, niet zelfstandig, zonder eindverantwoordelijkheid)
2 punten per jaar
Projectleiderniveau in een digitale rol
(na 3 jaar assistent projectleider, leidinggevend, zelfstandig adviserend)
4 punten per jaar
Senior projectleiderniveau in een digitale rol
(na 5 jaar projectleider, veelzijdige brede ervaring)
Eerste drie jaar 10 punten per jaar
Voor de jaren die volgen 6 punten per jaar

Totaal vereiste punten

Totaal aantal benodigde puntenMinimaal 64 punten
Waardering opleidingMinimaal 20 punten
Maximaal 35 + 5 extra punten
Waardering relevante werkervaringMinimaal 24 punten
Maximaal 36 + 5 extra punten
Waardering ervaring in het digitale domeinMinimaal 20 punten
Maximaal 30 punten

Artikel 6: Referentenonderzoek

  1. Contactgegevens van minimaal 2 referenties van de bedrijven waarbij de kandidaat werkzaam is geweest dienen te worden opgegeven via het aanvraagformulier. Een referentenonderzoek wordt uitgevoerd, waarbij tenminste een referent wordt benaderd.
  2. Ten behoeve van het dossier dient een duidelijke inschatting van de laatste functie(s) voorhanden te zijn. Daartoe wordt minstens 1 referent, die in het aanvraagformulier is aangegeven door de kandidaat, telefonisch geraadpleegd (opleiding, werkervaring, overige activiteiten).
  3. De referent is in elk geval een contactpersoon van een bedrijf waarbinnen de kandidaat minimaal zes maanden een functie heeft bekleed.
    Het volgende wordt geverifieerd

    • Klopt de benaming van de functie/opleiding
    • Klopt de periode waarin de persoon de functie vervuld heeft/opleiding heeft gevolgd
    • Kloppen de werkzaamheden behorende bij de functie (verantwoordelijkheidsniveau, marketinggehalte van de functie, beschikbare budget, winstverantwoordelijkheid, aantal werknemers waaraan werd leidinggegeven, plaats in de afdeling en totale organisatie/vakkenpakket behorende bij de opleiding).

Voldoe jij aan deze vereisten? Stuur dan je cv o.v.v. SDP naar de members@nima.nl. Ook bij twijfel kun je altijd mailen of bellen met 020-503 93 32. Een eerste screening is kosteloos en vrijblijvend.

Permanente Educatie

Een belangrijk onderdeel van persoonscertificering is Permanente Educatie, met als doel dat gecertificeerden over actuele kennis van het (marketing)vak beschikken en blijven beschikken. Dan gaat het over het marketingvak in de brede zin van het woord; marktonderzoek, communicatie, verkoop of andere terreinen van klantgericht ondernemen horen hierbij.

NIMA voorziet in Permanente Educatie met zijn eigen programma met onder andere masterclasses, workshops, courses en trainingen. Deze zijn terug te vinden in de NIMA Academy. Bij elk event is te zien hoeveel PE-punten je ontvangt bij deelname, wat de kosten zijn voor leden en niet-leden en of het binnen het passe-partout valt. Er zijn ook externe aanbieders die hun programma’s laten accrediteren door NIMA.

Als SDP’er heb je drie jaar de tijd om de PE-vereiste van 90 punten te behalen. NIMA houdt je uiteraard regelmatig op de hoogte van de status en voorziet je van de nodige tips om je punten te behalen.

PE-punten bij activiteiten
Naast het volgen van PE-geaccrediteerde events zoals vaardigheidstrainingen of masterclasses binnen of buiten NIMA, leveren de volgende activiteiten ook PE-punten op:

  • Het schrijven van blogs, artikelen over marketinggerelateerde onderwerpen (5 punten per 5 blogs of 5 punten voor een uitgebreid artikel)
  • Het verzorgen van presentaties op digital marketinggebied om kennis te delen (5 punten)
  • Marketingdocentschap min. 15 uur lesgeven (10 punten per jaar)
  • Examineren (5 punten per 3 kandidaten)
  • Bestuurswerk op het gebied van marketing, sales of communicatie (10 punten per jaar)
  • Het recenseren van marketingboeken (5 punten)

Deze activiteiten kun je allemaal opvoeren in jouw persoonlijke dossier in MyCareer.

Voorwaarden Permanente Educatie

Een PE-programma dient minimaal op hbo-niveau te zijn (gelijk aan minimaal niveau 6 van het European Qualifications Framework). Er moet een link naar de theorie gemaakt worden en er moet een praktijkcomponent zijn. Tot slot moet het programma aandacht hebben voor toepassing van de inhoud in de praktijk.

Vervolgens:
Het PE-programma moet vernieuwend zijn door een of meerdere van de volgende punten:

    • State-of-the-art of actueel onderwerp (in discussies of publicaties)
    • Voorhoede kennis behandelen
    • Een spreker die bekend staat om innovatie in het vak

EN/OF:

  • Het PE Programma moet een interactief deel bevatten onder leiding van een deskundige facilitator. Een moment voor vragen stellen tijdens of na afloop van een bijeenkomst geldt niet als een interactief deel van het programma.

Indien het programma van PE-niveau is, hoeveel PE-punten worden dan toegekend?
Het aantal PE-punten dat wordt toegekend is niet afhankelijk van het niveau maar van de duur van het programma. Alleen uren waarin digitale marketing of marketingverwante onderwerpen (marktonderzoek, communicatie, verkoop of andere terreinen van klantgericht ondernemen) worden behandeld tellen mee.

Contacturen zijn de basis voor PE-punten. Pauzes, ontvangstperioden en borrels achteraf zijn geen contacturen. Programma’s met meerdere contactmomenten worden als één programma beschouwd. Daarbij geldt het volgende:

    • Programma’s met een duur van 1 t/m 8 uur met 1 PE-punt per uur worden gehonoreerd
    • Programma’s met een duur van 9 t/m 16 uur met 8 PE-punten worden gehonoreerd, plus 0,5 PE-punt voor elk uur boven de eerste 8 (Bv een programma van 16 uur krijgt 12 PE-punten).
    • Programma’s met een duur meer dan 16 uur met 12 punten voor de eerste 16 uur plus 0,25 PE-punt voor elk uur boven de 16 uur wordt gewaardeerd
    • Aan een PE Programma kan maximaal 30 PE-punten worden toegekend. Dit maximum wordt dus bereikt bij een duur van 88 uur. Ratio; het gaat om permanente educatie waarbij een zekere spreiding in de tijd en van onderwerpen wordt nagestreefd.
    • Wanneer er bij een PE programma expliciet gevraagd wordt naar voorbereiding, dan kan dat met 0,25 punt per voorbereidingsuur worden gewaardeerd met een maximum van 2 PE-punten. Als de voorbereiding bestaat uit het lezen van literatuur dan geldt 25 pagina’s als 1 uur voorbereidingstijd.
    • Indien bij het programma werkzaamheden vooraf of achteraf worden verlangd en waarbij door de programmaorganisatie wordt vastgesteld dat de deelnemer deze inspanning daadwerkelijk heeft verricht, dan gelden deze uren als contacturen (waardering volgens schema bij punt 1).
    • Ook programma’s zonder contacturen kunnen volgens dit systeem (punt 4) in aanmerking komen, mits er sprake is van kennisoverdracht en/of kennisuitwisseling. De inspanningstoets zal in dit geval nog duidelijker moeten worden aangetoond.

Investering

De kosten voor de aanvraag en het onderhoud van de titel Senior Digital Professional zijn opgenomen in een Platinum Membership van € 395 per jaar. Werk je bij een Business Member of sluit je een Business Membership af, dan hanteren we een certificeringfee van € 120 per jaar.

Aanvraag/onderzoek
Voor alle NIMA Members is een aanvraag kosteloos. Als je aanvraag wordt goedgekeurd en je bent nog geen member, dan word je automatisch ook NIMA Member en vallen deze kosten in de contributie van het Platinum Membership (€ 395 per jaar). Bij een afwijzing (en je bent geen member en wil dat ook niet worden) bedragen de eenmalige kosten € 90 voor het onderzoek.

Jaarlijkse kosten
De kosten voor het Platinum NIMA Membership € 395 per jaar.
Indien je naast de titel SDP ook de titel SMP of SCP voert, bedraagt de toeslag voor een tweede en/of derde titel € 79 per titel, per jaar.
Daarnaast zijn er kosten verbonden aan het bijwonen van activiteiten in het kader van Permanente Educatie (verschilt naar gelang de invulling).
Alle genoemde bedragen zijn incl. btw.

Geldigheid
De certificering is 3 jaar geldig. Daarna vindt hercertificering plaats waarbij aan de vereisten voor permanente educatie moet zijn voldaan.

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X