Ralf Strauss nieuwe voorzitter van marketingkoepel EMC

Het bestuur van de European Marketing Confederation (EMC) heeft de Duitser Ralf Strauss gekozen als nieuwe voorzitter. Strauss volgt de Zwitser Uwe Tännler op die afzwaait na tien jaar deel te hebben uitgemaakt van het EMC-bestuur, waarvan vijf jaar als vice-voorzitter en twee jaar als voorzitter. Het EMC is de overkoepelende organisatie van marketing-beroepsverenigingen, die onder meer is belast met toezicht op het verstrekken van internationaal erkende titels als – in Nederland – Register Marketeer en Senior Marketing Professional. Ook verricht het EMC pan-Europees marketingonderzoek en ondersteunt het marketeers die internationaal opereren. Namens Nederland is NIMA aangesloten bij de EMC.

Ralf Strauss is sinds 2013 president van het Deutscher Marketing Verband, de Duitse beroepsvereniging voor marketingprofessionals. Hij was in de afgelopen twee jaar vice-voorzitter van de EMC. Hij heeft zin in zijn nieuwe baan: ‘De uitdagingen in corporate marketing, zoals digitalisering, marketing automation, organisatie van marketing en omnichannelmanagement, gaan redelijk gelijk op in de Europese landen. Het is ons mandaat en onze missie om synergie-effecten aan te wakkeren en nauw samen te werken met de verschillende aangesloten associaties. Het is een eer om als voorzitter te zijn gekozen en ik zie ernaar uit om aan de slag te gaan met de verschillende leden in Europa.’

Naast de aanstelling van Strauss zijn ook de twee vrijgevallen posities van vice-voorzitter opnieuw gevuld. Prof. Jonathan H. Deacon (UK) en Martin Huisman (oud-directeur van NIMA) zullen de komende twee jaar in die rol aan EMC verbonden blijven. Voor Huisman geldt dat hij die rol eerder had en dat ook al eerder onder lastige marktomstandigheden: ‘Het nieuwe team is echt fantastisch en ik ben er blij mee dat EMC deze stap maakt’. Deacon zegt te denken dat marketing en marketeers een cruciale rol te vervullen hebben bij het herstel van de economie die het gevolg is van de coronacrisis: ‘Ze staan in de voorhoede, ook bij het heruitvinden en de vernieuwing van onze zakelijke belangen en de maatschappij.’

EMC is één van de grootste Europese marketingorganisaties, die samen bijna 70.000 aangesloten leden vertegenwoordigen, werkzaam in marketing, communicatie en sales. Vanuit het hoofdkantoor in Brussel stimuleert het internationale samenwerking en het delen van best practices over marketing en de commerciële functie. Via het EMCQ-framework worden verschillende opleidingen en kennisniveau geaccrediteerd waardoor ze onderling vergelijkbaar zijn. Een overzicht met alle marketing-beroepsorganisaties die onder de EMC-paraplu vallen lees je hier. Een deel van de EMC-onderzoeksrapporten is opgenomen en beschikbaar (gratis) via de kennisbank van Marketingfacts. Een bespreking van het meest recente rapport van EMC over de stand van marketing in Europa lees je hier.