Parade voor marketing-adepts: Senior Marketing Profs On Tour

22 juni 2016
-

Uitgerekend op de langste dag van 2016, waarop Nederland werd getroffen door een zondvloed aan regen en een verkeersinfarct van Groningen naar Middelburg en terug, vond een uniek evenement plaats.

Voor de eerste keer sinds de titel in 2010 werd ingevoerd zijn alle erkende Senior Marketing Professionals van Nederlands in de gelegenheid gesteld kennis te maken met elkáár. Van de ongeveer 250 SMP’ers die deze titel mogen voeren en dus internationaal geaccrediteerd zijn, kwamen ruim zestig marketingprofessionals op 21 juni bijeen bij Perplex Internetmarketing in hartje Arnhem. IJs en weder dienende werd dat nog een daverend succes.

De titel Senior Marketing Professional is een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk om vakbekwame en hooggekwalificeerde marketeers te certificeren. Met die certificering als SMP’er tonen ze onder meer aan het belang van toetsbare Permanente Educatie te onderschrijven, maar van een live event, speciaal voor deze groep, was het dus nog niet eerder gekomen. Als een Parade voor marketing-adepts werd SMP OnTour in het leven geroepen. Eerste meet-up: 21 juni.

SMPONTOUR 2SMPONTOUR 2a

Bijzonder aan de bijeenkomst was dat het event voor en door SMP’ers, op locatie van SMP’er Olaf Meul werd georganiseerd, die toelichtte wat hem energie verschaft en wat hem ‘s nachts in het marketingbestaan wakker houdt. Daarnaast was er veel ruimte in het programma vrijgemaakt om elkaar te leren kennen; het halen én brengen van kennis en ervaring zal een centrale plaats krijgen tijdens de SMP On Tour-bijeenkomsten.

nieuw certificaat voor communicatie

Daarnaast werden 18 nieuwe SMP-certificaten uitgereikt door Floris van Dam SMP, Manager Personal Members bij NIMA, wat illustreert dat de vlucht naar voren in de vorm van een persoonsgebonden marketingtitel in de lift zit. ‘De criteria zijn niet mals, de toegevoegde waarde is evident’, aldus Van Dam.

Meul, die oprichter en eigenaar is van Perplex, betoonde zich een onuitputtelijk ideeënkanon, kennisaddict met passie voor marketing én techniek. Hij verzamelt domeinnamen, is in zijn element in zijn fotostudio en gespecialiseerd in SEO, Analytics en Conversieoptimalisatie. Hij nam de deelnemers mee in een presentatie met veel tips en tricks over het ontwikkelen van een doordacht internetframework het behulp van de customer journey. Hierop volgeden een aantal Open Space rondes, waarbij gebruik wordt gemaakt van de mechanismen van ‘de pauze’ en de Wet van de Twee Voeten. Als één van de deelnemers zich in een situatie bevindt waarin hij niets leert of zich niet betrokken voelt, treedt die wet in werking.

Mabel Nummerdor, SMP en Bestuurslid van NIMA: ‘De waarde van de SMP-titel wordt gedragen door onszelf; wij geven er inhoud en betekenis aan. De gedrevenheid om permanent bij te willen leren doet recht aan de snelheid waarmee ons vak verandert en zich ontwikkelt.’

Onderwerpen die werden aangeroerd waren de vraag waar het vak en de functie zich over 15 jaar bevinden. De conclusie uit de groep was overigens, dat 15 jaar vooruitkijken al niet meer mogelijk is en dat 5 jaar zéker een bijna niet te overziene termijn is. Uiteindelijk zal de marketeer altijd verantwoordelijk blijven voor het ethische aspect en de human touch. Maar ook de vraag hoe retail zich zal ontwikkelen en hoe de waarde van het netwerk en de SMP-accreditatie zich het best kunnen ontwikkelen. Vooral de waarde van Permanente Educatie – een onderscheidende vereiste die verbonden is aan de titel – zou ertoe kunnen én moeten leiden dat elke HR medewerker die een vacature opstelt, SMP als vereiste opvoert voor een Senior Marketing-functie.

Organisatie en gastheer Meul spreken van een event dat qua inhoud, niveau en opkomst boven verwachting voldeed. In het najaar van 2016 zal SMP On Tour door de toezegging van een volgende SMP’er een vervolg krijgen.

Heb je ook interesse in de titel? Mail dan je CV naar Stella van der Horst (s.vanderhorst@nima.nl).

 

Bekijk hier de video impressie:

WordPress Themes
X
X
X