Het succesverhaal van Lars

Wil je weten hoe ze dat doen?

Ben je zelf aan het denken om een NIMA C opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dit moet aanpakken en wat je er allemaal voor moet doen?

Laat je dan informeren door kandidaten die je voorgingen. Zij geven een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke goals ze hadden voordat ze hieraan begonnen. Allen hebben bij verschillende opleiders de opleiding NIMA C gevolgd. Met succes!

Op 7 februari 2023, zijn er van de 6 kandidaten die opgingen voor het laatste gedeelte van de opleiding een spannende middag tegemoet. En ja…. ze hebben het alle! 6 gehaald, Chapeau!

Lars Hinze

  • Wie ben je?
    Mijn naar is Lars Hinze, ik ben 47 jaar, gehuwd, 2 kinderen (16 en 14) en Noord-Hollander. Al 20 jaar ben ik werkzaam in de farmaceutische industrie. Ik heb verschillende functies gehad binnen sales en marketing, waarvan de laatste 15 jaar als leidinggevende. Ik werk nu 7 jaar voor Allergologisch Laboratorium Kopenhagen (ALK), een Deense farmaceut, die dit jaar 100 jaar bestaat. De eerste drie jaar voor de Nederlandse vestiging, de laatste vier jaar voor het hoofdkantoor in Kopenhagen.
  • Waarom gekozen voor een NIMA C opleiding?
    In 2015 met veel plezier NIMA B gedaan. Verder zag ik, gezien mijn commerciële ervaring, NIMA C als een leerzame verdieping en verbreding van mijn strategische marketing kennis. En blijven leren vind ik belangrijk voor mijn werkplezier.
  • Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en wat heb je moeten laten?
    Het volgen van de lessen (100% MS Teams vanwege COVID) en het maken van de theoretische toets waren leuk en te doen, mits goed voorbereid. Het maken van de praktijkopdracht was een eerste voorbereiding op de scriptie en was al een stuk zwaarder. Zoals zo vaak was de scriptie het zwaarst om te voltooien, vooral om dat te combineren met een gezin en een fulltime baan. Wat ik heb moeten laten is tijd om te sporten, ontspannen en te socializen.
  • Was je tevreden met de opleider en met je begeleidende docent?
    Zeer tevreden, vooral met de begeleidende docent. Daar heb je verreweg het meeste mee te maken. Hij is zeer ervaren, kundig, inspirerend en geestig.
  • Wat was de casus?
    Ik heb strategisch marketing advies gegeven voor de Canadese vestiging van mijn werkgever, gericht op de (on)mogelijkheden om de winstgevendheid in de markt te vergroten.
  • Wat miste je?
    Ik heb de omgang met en inspiratie van medestudenten gemist, omdat alle lessen virtueel zijn gegeven (vanwege Corona).
  • Wat vond je van het examen? Wat was goed, wat kon beter?
    Het goede is dat NIMA C in vergelijking met NIMA B echt ‘next level’ is. Alle elementen en het gehele programma zit goed in elkaar en de docenten zijn top. C1 (de scriptie) was een enorme opgave in vergelijking tot C2 (mondeling), misschien gaat het daar wat scheef. Veel studenten stranden bij het maken van de scriptie. Niet zozeer qua complexiteit, maar meer qua tijdsbesteding naast werk en privé. Wellicht kan er nog meer aandacht gegeven worden aan het belang van planning?
  • Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?
    Vooral blijdschap en opluchting en een klein beetje trots, toen het gehele traject met ups en downs door mijn hoofd heen schoot.
  • Wat ga je als NIMA C professional anders doen?
    Veel van mijn werk blijft hopelijk hetzelfde, maar hopelijk ben ik beter in staat om strategische marketing vraagstukken aan te pakken.  
  • Jouw advies voor toekomstige studenten? En wat voor NIMA?
    Voor studenten: zorg dat er een win-win is met je werkgever, zodat je ook werktijd (bijv. een dag in de week/maand) kan besteden aan je NIMA C opleiding. En dat je de praktijkopdracht en scriptie bij je werkgever kan maken. En wees nieuwsgierig naar de inhoud en naar je medestudenten. Voor NIMA: geen idee.

Het begin van het einde van sociale media

’s Werelds bekendste influencers Kylie Jenner (360 miljoen volgers op Instagram) en Kim Kardashian (326 miljoen volgers) uitten vorige week hun ongenoegen over de veranderingen die Instagram de afgelopen periode heeft ondergaan.

Maak Instagram weer Instagram. Stop te proberen om TikTok te zijn.” De laatste keer dat Jenner klaagde over sociale media kostte het Snapchat 1.3 miljard dollar. Een reactie van Adam Mosseri, de baas van Instagram, liet dan ook niet lang op zich wachten.

In een videobericht liet hij in niet mis te verstane woorden weten dat er geen weg terug is. Een paar dagen later haalde hij toch bakzeil; een aantal veranderingen worden teruggedraaid. Een ding blijft echt als een paal boven water staan: Instagram zet in de toekomst vol in op video. Een aantal zaken vallen op na het lezen van bovenstaande berichtgeving:

  1. Natuurlijk gaat het Jenner en Kardashian niet om de “ziel” van Instagram. De dames verliezen veel geld doordat hun fotoberichten niet langer bovenaan komen te staan. Daar komt bij dat ze simpelweg slecht zijn in het maken van korte filmpjes. Tot op heden hebben ze allerlei media beheerst en er miljarden aan verdiend, op TikTok pissen ze echter naast het potje. De Kardashians zijn niet meegegroeid met de evolutionaire ontwikkelingen die het internet logischerwijs doormaakt. Ze staan stil in de tijd.

Je leest het hele artikel op Marketingfacts.

Hoe de Interest Graph de wereld verovert

In een interview met CNBC over Meta en de aanstaande Metaverse maakte Mark Zuckerberg de volgende opmerking. ‘In principe stappen we af van het idee dat de meeste inhoud die je op Facebook en Instagram ziet, afkomstig is van vrienden of van de mensen die je volgt, en stappen we over op het idee dat je in de loop van de tijd steeds meer content krijgt te zien die alleen afkomstig is van AI-aanbevelingen. En naarmate de AI-aanbevelingen beter worden, krijg je toegang tot niet alleen de inhoud van de mensen die je volgt, maar het hele universum van inhoud die er is.’

Afscheid van de social graph

Je leest er gemakkelijk overheen, maar tussen neus en lippen door zegt de Zuck hier dat hij afscheid neemt van de social graph, het model dat aan de basis staat van alle grote commerciële successen van Facebook. De relaties die je online middels het Facebook platform onderhoudt, daar zetten ze nu dus een grote streep doorheen. Het oude Facebook capituleert. Uit een intern document, dat online gelekt is, blijkt dat Zuckerberg het hier heeft over de nieuw te ontwikkelen Discovery Engine.

Dit artikel is geschreven door Sander Duivestein en verscheen eerder op

[onderzoek] Social media meest effectieve paid marketing kanaal in 2022

Data, highlights en aanbevelingen uit het Nielsen Global Marketing Report 2022

Uit wereldwijd onderzoek onder marketeers van Nielsen (Global Annual Marketing Report, editie #5) blijkt vandaag dat de topprioriteiten van merken voor 2022 bestaan uit het vergroten van de merkbekendheid, het doorbreken van measurement silo’s, het ontwikkelen van gepersonaliseerde strategieën en uit doelgerichter werken. Nielsen ondervroeg 2.000 marketeers in december 2021 – januari 2022. Lijvig en stevig rapport. Hieronder de take-outs en een aantal tips van de onderzoekers.

Het rapport (dat dus wereldwijd marketeers bevroeg uit automotive, finance, fmcg, farma, travel, toerisme en retail) laat zien dat aan digital het meest besteed wordt, maar dat marketeers een gebrek aan vertrouwen hebben in de data achter de beslissingen die ze maken. Onder de respondenten bevonden zich merkmarketeers op of boven managerniveau die werken met een jaarlijks marketingbudget van 1 miljoen dollar of meer. Verdeling: APAC: 510, EMEA: 464, Noord-Amerika: 531, Latijns-Amerika: 438 respondenten.

Gezien de voortdurende digitale versnippering, geven marketeers aan dat nauwkeurigheid van data, meten en ROI de belangrijkste zorgpunten zijn. Hoewel 69% van de marketeers gelooft dat data uit eerste hand essentieel zijn voor hun strategieën en campagnes en 72% van de marketeers gelooft dat ze toegang hebben tot kwalitatief hoogwaardige data, heeft slechts 26% van de wereldwijde marketeers volledig vertrouwen in de data over hun doelgroepen.

Dit artikel is geschreven Matthijs van den Broek door en verscheen eerder op

TikTok is de nieuwe CNN

Social Media zorgen voor meest grondig gedocumenteerde invasievoorbereiding in de geschiedenis van oorlogsvoering.

Volgens de Amerikaanse regering kan het Russische leger “elk moment” Oekraïne binnenvallen. In een reactie beschuldigt Moskou de VS en zijn bondgenoten van een “propagandacampagne” en doet het de waarschuwingen af als “hysterie”. Beelden die verspreid worden op kortefilmpjesapp TikTok en andere sociale media logenstraffen de woorden van de Russen. Burgers laten vanaf de grond zien wat er daadwerkelijk aan de hand is.

In grote getallen begeven tanks, raketdragers, gevechtshelikopters, bommenwerpers en manschappen zich naar de grens met Oekraïne. Dankzij sociale media zijn we ooggetuige van de meest grondig gedocumenteerde invasievoorbereiding in de geschiedenis van oorlogsvoering.

Dit artikel is geschreven door Sander Duivestein en verscheen eerder op

De Metagids #5: Trendcyclus krijgt de vorm van een haaienvin

In de vorige Metagids (nummer 4, Hoe TikTok iedere seconde onze cultuur verder vormgeeft) schreef ik hoe Generatie Z en Alpha, de generaties die nooit een tijdperk zonder internet hebben meegemaakt, met hun online gedrag en taalgebruik het internet van de toekomst (lees: metaversum) vormgeven. “De hieruit voortvloeiende internetcultuur domineert inmiddels alle bestaande culturen en geeft zo richting aan onze samenleving en democratie.”

Een van de meest interessante aspecten aan deze zo ontstane internetcultuur is de versnelling die er aan trendcycli is meegegeven. Een trendcyclus doorloopt nog steeds dezelfde fasen, ze zijn alleen gecomprimeerd: “Met de opkomst van sociale media, de algoritmische segmentatie van smaak en het griezelige vermogen om elk hoekje van een internetniche te verzadigen met het nieuwste essentiële item, is de duur van de trendcyclus drastisch verminderd.”

In hun boek Big Bang Disruption (2014) duiden auteurs Larry Downes en Paul Nunes deze kentering met onderstaande figuur. De adoptie verloopt volgens hen voortaan via de vorm van een haaienvin.

Dit artikel is geschreven door Sander Duivestein en verscheen eerder op

Adformatie, NIMA en PIM stoppen met Dutch Marketing Awards

Na een aantal succesvolle edities hebben Adformatie, NIMA en PIM in goed overleg besloten niet verder te gaan met de Dutch Marketing Awards. Het huidige tij en de mogelijke scenario’s voor events dwingen tot een strategische heroriëntatie en hebben de organisatie doen besluiten niet door te gaan met de prijzen en het evenement in de huidige vorm. De Nederlandse marketingprijzen werden de afgelopen jaren toegekend aan de beste marketingprestaties en marketeers. De afgelopen twee edities vonden digitaal plaats.

Adformatie, NIMA en PIM danken alle winnaars, partners en betrokken juryleden voor hun inzet en bijdrage aan de awards. NIMA voorzitter en directeur Kirsten Andres: ‘We zijn trots op wat we gezamenlijk hebben neergezet en blijven ons op allerlei manieren onverminderd inzetten om het marketingvak vooruit te helpen.’

Yvonne Nassar, voorzitter PIM voegt hieraan toe: ‘Samen met alle marketeers van Nederland vierden we de kracht van ons vak. Die energie willen we vasthouden. Stoppen biedt ruimte voor vernieuwing.’

Floris van Dam, commercial director Adformatie: ‘We kijken terug op een mooie samenwerking, waarin we gezamenlijk uitzonderlijke marketingprestaties in de spotlight hebben gezet. Dat blijven we doen. We bedanken behalve onze mede-organisatoren in het bijzonder ook PINO Events en #Verder voor hun inspanningen voor het evenement.’

Vragen? Neem contact op met:
Floris van Dam floris@adformatie.nl 06-45066560

‘Beauty shoppers verkiezen in-store boven social’

Sociale platforms zijn nog niet dé primaire kassa, maar ze beïnvloeden het gedrag

Zes op de tien shoppers op het gebied van beautyproducten en persoonlijke verzorging zeggen dat de fysieke winkel hun favoriete plek is om in die categorieën te kopen, terwijl sociale kanalen nog wat achterblijven bij de verwachting. Dat stelt het Britse retail-innovatiebureau Outform dat er 2.000 respondenten over ondervroeg in het VK, de VS en Duitsland.

Het onderzoek komt op een moment dat de rol en positie van onder meer influencers behoorlijk ter discussie staat en tegelijk de berichten over selling via social kanalen een vlucht lijken te nemen. Beide worden veelvuldig ingezet door beauty- en drogmetica-merken. De uitkomsten vallen ook net in een periode dat shoppable-functies en AR-try-ons worden gelanceerd door platformen als Pinterest.

Onder meer WARC en de vaksite Internetretailing.net berichten deze week uitgebreid over de bewering van Outform dat slechts 16% van de ondervraagden vindt, of denkt, dat merkupdates op sociale media hen helpt om producten te ontdekken, terwijl bijna vier op de tien (38%) zegt dat winkeldisplays daarvoor nuttig zijn.

Dit artikel is geschreven door Luuk Ros SCP en verscheen eerder op

Hoe we social media gaan fixen

De opkomst van massamedia aan het begin van de twintigste eeuw veroorzaakte een informatierevolutie die net zo grillig en chaotisch is als die waar we vandaag in zitten. De manier waarop wetgevers, rechters en het publiek destijds reageerden (in de VS) geeft ons goede handvatten voor het doorvoeren van vergaande regulering van social media. Regulering, als oplossing voor de puinhoop die het nu is. Want: er is op dit moment nauwelijks zicht op (echte) verbetering, vindt Nicolas Carr.

Reguleren op basis van lessen uit het verleden

In november 2021 schreef Carr dit artikel op The New Atlantis: “How to Fix Social Media”. Een epistel, half of heel boekwerk, je scrollt er niet zomaar even doorheen. Het is echt denkvoer, mooi opgeschreven. Een reis door de ontwikkeling van de massamedia en de bijbehorende discussie over controle, bezit en regulering. De communicatiewetenschapper in mij werd (een heel klein beetje) wakker. Er zijn veel parallellen te trekken met de opkomst van massamedia en de opkomst van het internet en social media, als je kijkt naar hoe samenlevingen en overheden in het verleden reageerden.

Dat er vanuit de wetgevende macht, rechterlijke macht en vanuit ons, het publiek, de marketeers, de eyeballs, de wandelende datafabriekjes waar Big Tech op drijft, wat moet gebeuren rondom “social”, dat staat zo langzamerhand wel buiten kijf. Zie ook dit artikel waarin Sander Duivestein ingaat op het nieuws over het algoritme van TikTok waar je als ouder van tieners als het goed is niet zo vrolijk van wordt.

Dit artikel is geschreven door Matthijs van den Broek en verscheen eerder op