Marketing-D2: Marketing zoals marketing bedoeld is
Dag 1 – 16 juni 2025
Ochtend
Marketingstrategie
"Marketing needs to recognize its role in generating value for all organizations."
- Marketingessentie. De essentie van marketing en van de marketingmanager, de
scope en de grondbeginselen. - Marketingdoelstelling & -strategie
- Marktoriëntatie. De verschillende rollen van marketing en marktbewerking in de organisatie. Klantgerichtheid, bedrijfs-/organisatiecultuur en de gebruikerservaring.
- Marketingeffectiviteit. Return on marketing investment (ROMI) in relatie tot de organisatiedoelstellingen.
Middag
Het merk – building brand equity
"Building brand equity will generate stakeholder value"
- Brand Equity: merkidentiteit, merkpositionering en andere assets die van waarde zijn voor stakeholders en waarde voor de organisatie genereren.
- Hoe ontwikkel en evalueer je grote creatieve concepten en uitingen? De 6 fasen van een effectief creatief ontwikkelingsproces. Go BIG or go home……
Dag 2 – 17 juni 2025
Ochtend
Prijsstrategieën en optimaliseren van marge
“Price is what you pay, value is what you get"
- Prijsstrategieën incl. long tail, freemium enz.
- Maximaliseren van marge & opbrengsten (in de mix)
Middag
Maximaliseren van beschikbaarheid (distributie & kanalen)
"Maximising availability is the best growth strategy with the lowest risk of all."
- Maximaliseren van beschikbaarheid (channels) via retail en wederverkopers, richten/ontwikkelen van nieuwe afnemersgroepen en kanalen.
- Direct to customer-strategieën en het samenspel met retail.
- Groeien via platformen.
- Winnen in de 3 Moments of Truth
Dag 3 – 30 juni 2025
Ochtend
Geïntegreerde marketingcommunicatie
"Building brands AND building business"
- Marketingcommunicatiedoelstellingen & -strategieën. Strategie = kiezen uit 11 mogelijke doelen en in de 3 elementen van marketingcommunicatiestrategieën.
- Marketingcommunicatiemix & het Planningsmodel. Return on Marketing Communications Investment (ROMCI). Marketingcommunicatievormen en -dragers, conversaties, paid/owned/earned, contentmarketing, storytelling etc.
- Geïntegreerde mediaplanning met media learnings/insights van onder meer Les Binet.
- Evalueren van creatieve concepten m.b.v. Artificial Intelligence (AI)-technieken.
Middag
Product- en Innovatiestrategie
"Make the product and services so great, people can't help but to talk about it"
- Productproposities en –strategie inclusief services en assortimentsbeleid.
- Creëren & managen van innovaties (innovatie journey) inclusief merkstretching. Innovatie als levensader voor organisaties.
- Verpakking & design: hoe zien de doelgroepen het product? Wat bleek te werken en wat niet?
Dag 4 – 1 juli 2025
Ochtend
Groeien door maximaliseren van trial & loyalty
“Always work with the end in mind.”
- Hoe nieuwe gebruikers te winnen via quality trial & penetratie (inclusief de inzichten
van Byron Sharpe). - Hoe loyale gebruikers te creëren en trouw/loyaliteit te creëren via consumptie & frequentiestrategieën.
- Overzicht van alle mogelijke marketing growth drivers voor een organisatie.
Middag
Marketingvaardigheden, management & leiderschap, denken & communiceren
“Profit is the applause you get for taking care of your customers and creating a motivating environment for your people.”
- 21st century marketingvaardigheden, gericht op vaardigheden, management en denken/schrijven.
- Marketing management & leiderschap / leid marketing de toekomst in. Het managen/leiden van initiatieven, processen, mensen & teams, externe partijen & partners.
- Effectief zakelijk schrijven = Denken + Strategisch Marketingplan volgens de OGSM-
principes en format (Marketingplan op één A4).
NIMA en de IRIS Academy hebben een strategische samenwerking zodat marketeers uit een nog beter aanbod van opleidingen en masterclasses kunnen kiezen.
IRIS Academy is een opleidingscollectief van 12 vakidioten die met elkaar een opleidingsinstituut zijn gestart voor inzicht en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie, vernieuwing en leiderschap. IRIS Academy biedt je de kennis, inspiratie en ruimte voor het ontwikkelen van wat de IRIS Academy je eigen-wijsheid noemt. Als mens, als professional, en als deelgenoot van een collectief van vakidioten.
Oog in oog met de ervaren partners, docenten, sprekers en andere deelnemers word je ondergedompeld in diepgaande vakkennis en geïnspireerd door nieuwe inzichten en perspectieven. Om je anders te laten kijken naar de rol en betekenis voor jezelf, je organisatie en je vakgebied.