Iris Academy Marketing D 2

Marketing zoals marketing bedoeld is

Datum
16 juni 2025
Inschrijven

D2: Marketing zoals marketing bedoeld is

Dag 1
Ochtend
Marketingstrategie
“Marketing needs to recognize its role in generating value for all organizations.”

  • Marketingessentie. De essentie van marketing en van de marketingmanager, de
    scope en de grondbeginselen.
  • Marketingdoelstelling & -strategie
  • Marktoriëntatie. De verschillende rollen van marketing en marktbewerking in de organisatie. Klantgerichtheid, bedrijfs-/organisatiecultuur en de gebruikerservaring.
  • Marketingeffectiviteit. Return on marketing investment (ROMI) in relatie tot de organisatiedoelstellingen.

Middag
Het merk – building brand equity
“Building brand equity will generate stakeholder value”

  • Brand Equity: merkidentiteit, merkpositionering en andere assets die van waarde zijn voor stakeholders en waarde voor de organisatie genereren.
  • Hoe ontwikkel en evalueer je grote creatieve concepten en uitingen? De 6 fasen van een effectief creatief ontwikkelingsproces. Go BIG or go home……

Dag 2
Ochtend
Prijsstrategieën en optimaliseren van marge
“Price is what you pay, value is what you get”

  • Prijsstrategieën incl. long tail, freemium enz.
  • Maximaliseren van marge & opbrengsten (in de mix)

Middag
Maximaliseren van beschikbaarheid (distributie & kanalen)
“Maximising availability is the best growth strategy with the lowest risk of all.”

  • Maximaliseren van beschikbaarheid (channels) via retail en wederverkopers, richten/ontwikkelen van nieuwe afnemersgroepen en kanalen.
  • Direct to customer-strategieën en het samenspel met retail.
  • Groeien via platformen.
  • Winnen in de 3 Moments of Truth

Dag 3
Ochtend
Geïntegreerde marketingcommunicatie
“Building brands AND building business”

  • Marketingcommunicatiedoelstellingen & -strategieën. Strategie = kiezen uit 11 mogelijke doelen en in de 3 elementen van marketingcommunicatiestrategieën.
  • Marketingcommunicatiemix & het Planningsmodel. Return on Marketing Communications Investment (ROMCI). Marketingcommunicatievormen en -dragers, conversaties, paid/owned/earned, contentmarketing, storytelling etc.
  • Geïntegreerde mediaplanning met media learnings/insights van onder meer Les Binet.
  • Evalueren van creatieve concepten m.b.v. Artificial Intelligence (AI)-technieken.

Middag
Product- en Innovatiestrategie
“Make the product and services so great, people can’t help but to talk about it”

  • Productproposities en –strategie inclusief services en assortimentsbeleid.
  • Creëren & managen van innovaties (innovatie journey) inclusief merkstretching. Innovatie als levensader voor organisaties.
  • Verpakking & design: hoe zien de doelgroepen het product? Wat bleek te werken en wat niet?

Dag 4
Ochtend
Groeien door maximaliseren van trial & loyalty
“Always work with the end in mind.” 

  • Hoe nieuwe gebruikers te winnen via quality trial & penetratie (inclusief de inzichten
    van Byron Sharpe).
  • Hoe loyale gebruikers te creëren en trouw/loyaliteit te creëren via consumptie & frequentiestrategieën.
  • Overzicht van alle mogelijke marketing growth drivers voor een organisatie.

Middag
Marketingvaardigheden, management & leiderschap, denken & communiceren
“Profit is the applause you get for taking care of your customers and creating a motivating environment for your people.”

  • 21st century marketingvaardigheden, gericht op vaardigheden, management en denken/schrijven.
  • Marketing management & leiderschap / leid marketing de toekomst in. Het managen/leiden van initiatieven, processen, mensen & teams, externe partijen & partners.
  • Effectief zakelijk schrijven = Denken + Strategisch Marketingplan volgens de OGSM-
    principes en format (Marketingplan op één A4).
Locatie & tijden
Midden van het Land
16 juni 2025
09:00 - 17:00
Investering
NIMA Member* € 2.540,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 2.995,00 (excl. btw)

Het NIMA passe partout is niet geldig evenals het tegoed uit educatiebudgetten.

Trainers & sprekers
Guy van Liemt
Guy van Liemt RM is bedrijfseconoom en marketing professional. Guy heeft onder andere bij Shell, Unilever en Procter & Gamble gewerkt. Sinds eind 2007 is hij werkzaam als strategisch marketing, marketingcommunicatie en branding adviseur. Hij is o.a. directeur bij EHERO, Erasmus Happiness Economics Research Organization, register Marketeer en Lid College van Register Marketeers, auteur van het boek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen' en initiator, trainer en programmamanager van de NIMA Mastercourse Marketingcommunicatie.
Marc van Eck
Oprichter en managing director - New Growth Strategies Marc van Eck, combineert de rol als Chief Growth Officer bij TBWA Nederland met die van partner bij Retail Media One. Hij heeft zijn sporen verdiend als strategisch adviseur voor vele vooraanstaande merken, heeft diverse bestsellers geschreven, heeft de eigen podcast serie Groei Gesprekken en is veel gevraagd spreker op het gebied van merkpositionering, internal branding en business strategie. Daarnaast is Marc een ondernemer in hart en nieren en is onder andere (mede-)oprichter van IAMTORO en de Iris Academy. 
Inschrijven
Datum
16 juni 2025
Inschrijven
Andere trainingen binnen dit thema
NIMA AI Academy
Een heel jaar toegang tot de online AI Academy ism Skillstown
Lees meer
27 maart
Masterclass: Brand Advertising
Versterk je merk met effectieve merkcommunicatie.
Lees meer
8 april
Masterclass: Positioneren vanuit een Purpose.
Van Marketing naar 'Mattering'
Lees meer
Alle trainingen voor dit thema