D2: Marketing zoals marketing bedoeld is
Dag 1
Ochtend
Marketingstrategie
“Marketing needs to recognize its role in generating value for all organizations.”
- Marketingessentie. De essentie van marketing en van de marketingmanager, de
scope en de grondbeginselen. - Marketingdoelstelling & -strategie
- Marktoriëntatie. De verschillende rollen van marketing en marktbewerking in de organisatie. Klantgerichtheid, bedrijfs-/organisatiecultuur en de gebruikerservaring.
- Marketingeffectiviteit. Return on marketing investment (ROMI) in relatie tot de organisatiedoelstellingen.
Middag
Het merk – building brand equity
“Building brand equity will generate stakeholder value”
- Brand Equity: merkidentiteit, merkpositionering en andere assets die van waarde zijn voor stakeholders en waarde voor de organisatie genereren.
- Hoe ontwikkel en evalueer je grote creatieve concepten en uitingen? De 6 fasen van een effectief creatief ontwikkelingsproces. Go BIG or go home……
Dag 2
Ochtend
Prijsstrategieën en optimaliseren van marge
“Price is what you pay, value is what you get”
- Prijsstrategieën incl. long tail, freemium enz.
- Maximaliseren van marge & opbrengsten (in de mix)
Middag
Maximaliseren van beschikbaarheid (distributie & kanalen)
“Maximising availability is the best growth strategy with the lowest risk of all.”
- Maximaliseren van beschikbaarheid (channels) via retail en wederverkopers, richten/ontwikkelen van nieuwe afnemersgroepen en kanalen.
- Direct to customer-strategieën en het samenspel met retail.
- Groeien via platformen.
- Winnen in de 3 Moments of Truth
Dag 3
Ochtend
Geïntegreerde marketingcommunicatie
“Building brands AND building business”
- Marketingcommunicatiedoelstellingen & -strategieën. Strategie = kiezen uit 11 mogelijke doelen en in de 3 elementen van marketingcommunicatiestrategieën.
- Marketingcommunicatiemix & het Planningsmodel. Return on Marketing Communications Investment (ROMCI). Marketingcommunicatievormen en -dragers, conversaties, paid/owned/earned, contentmarketing, storytelling etc.
- Geïntegreerde mediaplanning met media learnings/insights van onder meer Les Binet.
- Evalueren van creatieve concepten m.b.v. Artificial Intelligence (AI)-technieken.
Middag
Product- en Innovatiestrategie
“Make the product and services so great, people can’t help but to talk about it”
- Productproposities en –strategie inclusief services en assortimentsbeleid.
- Creëren & managen van innovaties (innovatie journey) inclusief merkstretching. Innovatie als levensader voor organisaties.
- Verpakking & design: hoe zien de doelgroepen het product? Wat bleek te werken en wat niet?
Dag 4
Ochtend
Groeien door maximaliseren van trial & loyalty
“Always work with the end in mind.”
- Hoe nieuwe gebruikers te winnen via quality trial & penetratie (inclusief de inzichten
van Byron Sharpe). - Hoe loyale gebruikers te creëren en trouw/loyaliteit te creëren via consumptie & frequentiestrategieën.
- Overzicht van alle mogelijke marketing growth drivers voor een organisatie.
Middag
Marketingvaardigheden, management & leiderschap, denken & communiceren
“Profit is the applause you get for taking care of your customers and creating a motivating environment for your people.”
- 21st century marketingvaardigheden, gericht op vaardigheden, management en denken/schrijven.
- Marketing management & leiderschap / leid marketing de toekomst in. Het managen/leiden van initiatieven, processen, mensen & teams, externe partijen & partners.
- Effectief zakelijk schrijven = Denken + Strategisch Marketingplan volgens de OGSM-
principes en format (Marketingplan op één A4).