STARTDATUM:
Deze masterclass vindt plaats op
– 9, 16, 23 MEI en 6 JUNI
of
– 7, 14,21 en 28 NOVEMBER
Wat moet de marketingcommunicatieprofessional en communicatieadviseur van nu weten om een ​​echte professional of adviseur te kunnen zijn? Zeker in een marketingcommunicatielandschap dat zo snel verandert en steeds meer mogelijkheden biedt, worden keuzes, planmatig te werk gaan en écht begrijpen hoe de verschillende planelementen zich tot elkaar verhouden nog belangrijker. "Marketingcommunicatie in 14 stappen" is dé praktijkgerichte marketing vakopleiding met alle belangrijke marketingcommunicatie-onderwerpen, die met elkaar het fundament en het strategisch marketingcommunicatieplan vormen voor de echte marketingcommunicatieprofessional.
Deze opleiding, verzorgd door iris academy, wordt gegeven door de auteurs van het bekroonde en veelgebruikte boek  Marketingcommunicatie in 14 stappen: Guy van Liemt en Gert Koot. Zij hebben veel ervaring in het ontwikkelen en verzorgen van marketing- en communicatieopleidingen. Daarnaast adviseren zij diverse organisaties in hun merk-, marketing- en communicatiebeleid. 
Na afloop van de de 4 dagen wordt er een toets afgenomen. Indien je met goed gevolg de toets hebt gemaakt krijg je het certificaat Marketing Communicatie Marketeer.
Aanbevelingen:
“Van onschatbare waarde als je werkzaam bent in marketing of bij het opstellen van een Marketing (Communicatie) Plan. Het is alweer enkele jaren geleden dat ik de training heb gevolgd, maar het boek en de training blijven een steady en waardevolle bron van informatie in mijn werk. Ik blijf met enige regelmaat teruggrijpen op de 14 stappen in het boek en de kennis die ik heb opgedaan tijdens de energieke trainingen van Guy van Liemt en Gert Koot."
Sabine X. Koens, Brandstore Manager bij Almere City Marketing
"Ik denk nog met plezier terug aan de opleiding die ik bij jullie gevolgd heb. Veel geleerd en die 14 stappen zijn erin gestampt.
#aanbeveling Peter Ruigrok, Content-, MarCom Specialist
"Met dit boek op schoot heb ik de nieuwe marketing- en communicatiestrategie geschreven voor mijn nieuwe bedrijf Reflower. Mijn purpose was duidelijk en de 14 stappen hebben me enorm geholpen om de communicatiestrategie duidelijk vorm te geven. Ik heb dit boek al heel vaak aangeraden aan marketing / communicatie collega's omdat je heel duidelijk de verbanden ziet tussen de diverse vakgebieden, het je dwingt tot een scherpe strategie en dan is het daarna gemakkelijk keuzes kan maken. TOP!" Ellyne Biermen-Hagen, oprichter Reflower (op managementboek.nl)
Overige masterclasses van iris academy, aangeboden via NIMA, vind je
hier
In
deze video vertellen Guy van Liemt en Gert Koot je alvast meer over de opleiding:
Programma
Dag 1
De organisatie en marketing als context voor marketingcommunicatie
– De organisatie en de organisatie-identiteit als relevante context: organisatievisie, -missie, -waarden, -doelen en -strategieën
– Marketingdoelstelling & -strategie
– Marketingdoelgroepen & behoeften; segmentatie en targeting
– Marketinganalyse, het fundament: inclusief trends & ontwikkelingen: wat is er aan de hand?
Dag 2
Van merkidentiteit & positionering tot consumer/human insights
– Positionering & merkidentiteit inclusief de meervoudige merkidentiteit (Hamburgermodel)
– De verschillende marketingcommunicatiedoelgroepen (strategie = kiezen)
– De marketingcommunicatiebarrière als het centrale marketingcommunicatievraagstuk
– Consumer en customer (human) insights als haakjes om de barrière op te lossen
Dag 3
Vaststelling marketingcommunicatiedoelstellingen & -strategie en vertaalslag in centraal creatief concept
– De diverse marketingcommunicatiebudgetteringsmethoden
– Kiezen van de marketingcommunicatiedoelstellingen
– Marketingcommunicatiestrategie, waaronder de keuze voor de propositie en de marketingcommunicatievormen om de marketingcommunicatiedoelstelling te realiseren
– De 6 fasen van het creatieve ontwikkelingsproces
– Beoordelen van creatieve concepten en uitingen in de praktijk
Dag 4
Marketingcommunicatieplan en Wrap-up
– De marketingcommunicatiemiddelenmix als logisch vervolg op de keuzes in de marketingcommunicatiestrategie met als doel het realiseren van de marketingcommunicatiedoelstellingen
– Maken van het marketingcommunicatieplan inclusief de middelenmix, rekeninghoudend met plaats en tijd van de marketingcommunicatie (juiste boodschap, juiste persoon, juiste plaats, juiste moment)
– Meten van de effectiviteit van marketingcommunicatie: het marketingcommunicatiemiddelen-effectiviteitsmodel.
– De terugkoppeling: en nu de stappen weer terug. Heb je een logische plan?
– Evaluatie: methoden & technieken om de verschillende marketingcommunicatie-elementen van je plan te toetsen.
– Samenvatting van alle 14 stappen.
Deze 4-daagse opleidingen zijn op:
– 9, 16, 23 mei en 6 juni 2025
– 7,14, 21 en 28 november 2025
Guy van Liemt RM
Bedrijfseconoom, docent, spreker, marketing-, marketingcommunicatie- en merkadviseur, lid van het NIMA College van Register Marketeers
Meer over Guy van Liemt RM
Gert Koot
Eigenaar Branded Entertainment, docent, auteur, spreker en marketing- en communicatie-adviseur
Meer over Gert Koot
Investering:
NIMA member: € 2375,- (ex btw)
Normaal tarief :€ 2795,- (ex btw)
NIMA en de IRIS Academy hebben een strategische samenwerking zodat marketeers uit een nog beter aanbod van opleidingen en masterclasses kunnen kiezen.
IRIS Academy is een opleidingscollectief van 12 vakidioten die met elkaar een opleidingsinstituut zijn gestart voor inzicht en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie, vernieuwing en leiderschap. IRIS Academy biedt je de kennis, inspiratie en ruimte voor het ontwikkelen van wat de IRIS Academy je eigen-wijsheid noemt. Als mens, als professional, en als deelgenoot van een collectief van vakidioten.
Oog in oog met de ervaren partners, docenten, sprekers en andere deelnemers word je ondergedompeld in diepgaande vakkennis en geïnspireerd door nieuwe inzichten en perspectieven. Om je anders te laten kijken naar de rol en betekenis voor jezelf, je organisatie en je vakgebied.