Masterclass: Influencer Marketing

Influencermarketing in de marketingmix (plus álle wet en regelgeving) Ledentarief ook voor DDMA/BvA

NIMA Member* € 500,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 750,00 (excl. btw)
Voor deze training kun je je niet meer inschrijven
Het ledentarief geldt ook voor leden van DDMA en BvA. 
Een gemeenschappelijk initiatief van: 
 
3logo nima bva en ddma.png

Influencer Marketing & Wet- en Regelgeving: in één dag compliant én strategisch aan de slag
NIMA Masterclass: Influencer Marketing & Regelgeving in de Praktijk

Influencer marketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Maar met de toegenomen impact, stijgen ook de regels, risico’s en verantwoordelijkheden. In deze eendaagse masterclass leer je in de ochtend hoe je influencer campagnes wettelijk correct, ethisch verantwoord en juridisch waterdicht opzet. In de middag gaan we praktisch en strategisch aan de slag met hoe je influencers effectief inzet in je marketingcommunicatie.

 

Wat leer je?

  1. De juridische kaders van influencer marketing
    • Overzicht van de relevante wetgeving: Mediawet, consumentenrecht, privacy, auteursrecht, productwetgeving.
    • Zelfregulering via de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en codes voor o.a. alcohol, kinderen en cosmetica.
  2. Reclameherkenning & platformbeleid
    • Hoe voldoe je aan transparantievereisten (#ad, betaald partnerschap)?
    • Hoe verschilt beleid per platform zoals Instagram, TikTok en YouTube?
  3. Misleiding, ethiek & opkomende influencertrends
    • Claims over duurzaamheid, gezondheid, voeding en financiën.
    • Nieuwe influencers: finfluencers, virtuele influencers, AI-content en micro-creators.
  4. Strategisch samenwerken met influencers als merk
    • Hoe kies je de juiste influencer bij jouw merkdoelen en doelgroep?
    • Verschillende soorten samenwerkingen: van productplaatsing tot merkambassadeur.
    • KPI’s, ROI en engagement: hoe meet je impact en meerwaarde?
  5. Contracten & samenwerking: juridisch goed geregeld
    • Opstellen van opdracht- en verwerkersovereenkomsten.
    • Auteursrechten, rechtenoverdracht en data-afspraken.

 

Opbouw van de dag

Ochtend – Juridische basis op orde
We duiken in de wet- en regelgeving rondom influencer marketing. Je leert hoe je compliant blijft, welke fouten vaak gemaakt worden en waar jouw verantwoordelijkheid als adverteerder of bureau begint en eindigt. Inclusief casussen, jurisprudentie en praktische tips.

Middag – Strategische inzet van influencers
We zetten de juridische kennis om naar marketingstrategie. Hoe zet je influencer marketing slim in binnen jouw communicatiemix? Wat zijn de trends? Hoe maak je een effectieve briefing en hoe meet je resultaat? We werken met praktijkvoorbeelden, campagnes en interactieve opdrachten.

 

Take-aways

  • Je kent de juridische en ethische spelregels van influencer marketing.
  • Je weet hoe je influencers inzet die passen bij jouw merk en boodschap.
  • Je voorkomt juridische valkuilen en beschermt je reputatie.
  • Je begrijpt hoe je meetbare, impactvolle samenwerkingen opzet.
  • Je vertrekt met een concrete checklist, contracttips en een strategisch actieplan.

 

Voor wie is deze masterclass?

Voor marketing- en communicatieprofessionals, bureaus, content creators, merken en legal professionals die (meer) willen doen met influencer marketing en dit verantwoord, effectief en toekomstbestendig willen aanpakken.

 

 
PE-punten

6 PE-punten

Geldt alleen voor:
Register Marketeers
Senior Marketing Professionals

Locatie & tijden
The Hill (parkeren in garage bij gebouw)
Hullenbergweg 109 - 135, 1001 CL Amsterdam
28 oktober 2025
09:30 - 17:00
Investering
NIMA Member* € 500,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 750,00 (excl. btw)

Inclusief Lunch

Het ledentarief geldt ook voor leden van DDMA en BvA.

Trainers & sprekers
Allisha Hosli
Allisha Hosli is juridisch specialist in mediarecht en influencer marketing, met ervaring in het adviseren van merken en bureaus.
Milly van den Bosch
Milly is specialist in Social Media en Influencers strategie. Haar bedrijf kan je Social media beheren, het creëren van strategische, inspirerende inhoud en het vertellen van het verhaal van jouw merk.
Inschrijven
Voor deze training kun je je niet meer inschrijven
Andere trainingen binnen dit thema
NIMA AI Academy Online
Een heel jaar toegang tot de online AI Academy ism Skillstown
Lees meer
19 november
Mastercourse: Content & AI – Niveau B
Leer hoe je in 2 dagen tijd een excellente contentstrategie ontwikkelt met AI
Lees meer
20 november
Masterclass: Maak van medewerkers merkambassadeurs
Employee Advocacy on steriods, groei je business met supertevreden medewerkers
Lees meer
Alle trainingen voor dit thema