Trainer: Rutger Mackenbach
Prijs versus waarde
We krijgen het vaak te horen: waarom zouden we onze commercial op een SAVOD platform zoals Videoland moeten inzetten als we ergens anders video impressies veel goedkoper kunnen inkopen?
Niet dat kosten er niet toe doen. Maar mediaplanning en inkoop is meer dan alleen naar de optie met de laagste CPM prijs zoeken waar we de doelgroep mee kunnen bereiken. De impressie is het startpunt van je communicatie. Vervolgens moet je kijken naar viewability, uitkijkratio en andere media elementen.
Maar het belangrijkste is natuurlijk welk effect die impressie sorteert. Wat dragen impressies op een bepaald platform bij aan bijvoorbeeld een stijging in merkbekendheid of merkvoorkeur? En daar is natuurlijk onderzoek naar gedaan. Daaruit blijkt dat de mate van aandacht waarmee een platform wordt gebruikt bepaalt hoeveel een commercial bijdraagt aan merkdoelstellingen. Op social wordt er met beperkte aandacht naar je uiting gekeken, bij Videoland en de andere streaming kanalen met heel veel aandacht. Youtube zit hier ergens tussenin. En daardoor zal een impressie op Videoland meer bijdragen aan merkvoorkeur dan een impressie op een social kanaal.
– Welke media aansluiten bij jouw KPI’s en wat de voor- en nadelen zijn van verschillende kanalen.
– Hoe het mediaproces verloopt, inclusief inzicht in de kosten van media.
– Effectief communiceren en samenwerken met bureaus en exploitanten.
Na afloop ben je een betere gesprekspartner en kun je jouw partners effectiever aansturen, wat resulteert in een maximaal rendement op elke geïnvesteerde euro.
- Doelstellingen: Hoe bepaal je de juiste doelstellingen voor je campagne?
- Doelgroep: Wat is het mediagedrag van verschillende doelgroepen?
- Campagne: De nieuwste inzichten in effectieve mediacampagnes.
- Mediaselectie: Welke media kies je om jouw doelen te bereiken?
- Mediumtypen: Voor- en nadelen en kosten van verschillende media.