Masterclass: Pricing

Prijsbeleid; de hoe en wat om strategisch de juiste keuzes te maken. Beoordeeld met een 9,8!

NIMA Member* € 675,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 750,00 (excl. btw)
Voor deze training kun je je niet meer inschrijven
Veel managers en marketeers worstelen met het prijsbeleid voor hun product of dienst:
'Heb ik de juiste prijs gesteld in verhouding tot de concurrentie? Past de prijs bij ons imago? Wat betekent een prijswijziging? Wat is True Pricing? En wat is de waarde voor de klant?'
 
Veel vragen en een ogenschijnlijk eenvoudig antwoord: 'Versterk je merkwaarden en je winst door het juiste prijsbeleid.'
 
Tijdens deze NIMA Masterclass neemt Tijs Rotmans je, onder meer aan de hand van literatuur, mee in de wondere wereld van pricing! Tijs geeft inzicht in verschillende pricingconcepten en strategieën. Door het inzetten van tactics en benutten van psychologische aspecten, bepaal je de waarde voor de klant.
 
 
Wat levert deze masterclass op?
 
' Tijs Rormans maakt pricing sexy. Iedereen zou een masterclass van hem moeten bijwonen om echt bewust te worden van het belang van strategische pricing. Pricing is niet saai, dat wordt meteen duidelijk. Tijs maakt in hele begrijpelijke termen en met tot de verbeelding sprekende voorbeelden duidelijk dat pricing juist leuk is.' – Charlotte Gelder, Van Doorne Advocaten
 
 

Programma

09.30 – 09.45 Welkom
  • Doelstelling, literatuur, stellingen en pricing quotes
 
09.45 – 10.30 Introductie tot Pricing Management
  • Price Management Suite | Scope vakgebied
  • Pricing in de marketingmix
  • Hefboom van prijs op winstgevendheid
  • Verschillen voor pricing in B2C en B2B
 
10.30 – 11.00 Value Based Pricing / Cost+ Pricing / Competitive Pricing / Market-based Pricing
  • Value based segmentatie vs Needs based segmentatie
  • De vraagcurve en het begrip ‘Money left on the table’
  • Psychologische pricingsegmentatie
  • Veel gehanteerde prijsstrategieën
  • Price metrics en price fences
 
11.00 – 11.15 Break
 
 
11.15 – 12.30 Vervolg Value Based Pricing / Cost+ Pricing / Competitive Pricing / Market based Pricing
  • De waarde van een prijsstructuur voor de positionering
  • Productline Pricing / versioning / prijsbundeling
  • Price Partioning
  • Prijs- en waardecommunicatie
  • Bepalen van Customer Value
 
12.30 – 13.30 lunch
 
 
13.30 – 14.15 Price setting
  • Het 3C-model – invloed van Customer, Costs en Competition
  • Break-evenanalyse – de rol van marginale kosten en prijselasticiteit bij prijsveranderingen
  • Kortingen in B2C en het begrip price waterfall voor B2B2C
 
14.15 – 15.00 Behavioral of psychologische Pricing
  • Framing
  • Prospect theorie
  • Odd en Even pricing
  • Prijsperceptiemanagement
 
15.15 – 15.30 Break
 
 
15.30 – 17.00 Specials
  • Ontwikkelingen in online pricing
  • Pricing in de organisatie
  • Pricing en het wettelijke kader
 
17.00 – 17.30 Wrap up & tijd voor vragen
 
Locatie & tijden
Tower 42
Diemerhof 42, 1112 XN Diemen
18 maart 2025
09:15 - 17:00
Investering
NIMA Member* € 675,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 750,00 (excl. btw)

Inclusief lunch. Aan te bevelen is om het boek ‘The Strategy & Tactics of Pricing’ van Nagle & Muller zelf te bestellen.

Word member en bespaar 20% op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 105 heb je je investering er al meteen uit.
Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl.
Dit event valt in het NIMA Passe-partout. NIMA hanteert de NIMA annuleringsvoorwaarden.

Trainers & sprekers
Tijs Rotmans
Voordat Tijs in 2008 toetrad tot The Pricing Company was hij werkzaam bij KPN. Hij vervulde daar rollen in de werkvelden operations, (strategische) marketing, business intelligence en uiteraard pricing management. In zijn laatste rol was hij verantwoordelijk voor pricing management in de Consumer Market (vaste en mobiele diensten, 4 miljard euro omzet). Naast zijn advieswerk is hij Adjunct Professor aan Tias School for Business and Society. In 2014, 2019 en 2021 heeft hij daarvoor de Best Teacher Award ontvangen. Verder inspireert hij anderen via InCompany programs voor de Rochester-Bern Executive Programs en Masterclasses Pricing voor het NIMA. In 2015 t/m 2021 behoorde hij tot de The best of NIMA met deze masterclasses. Vanaf de editie 2021-2022 is hij medeauteur van het Marketing Facts Jaarboek. Daarnaast is Tijs lid van de Professional Pricing Society in Amerika waar hij zijn peers ontmoet. Als pricing expert leidt hij regelmatig ronde tafels en treedt hij op als gastspreker via onder meer de SpeakersAcademy. Tijs heeft een Masteropleiding Natuurkunde afgerond aan de Universiteit van Leiden. Zijn drie dochters hebben regelmatig profijt van zijn passie voor het vak. Zo hebben ze na de vrijmarkt op Koningsdag steevast de hoogste opbrengst.
Inschrijven
Voor deze training kun je je niet meer inschrijven
Andere trainingen binnen dit thema
NIMA AI Academy Online
Een heel jaar toegang tot de online AI Academy ism Skillstown
Lees meer
15 mei
Masterclass: Marketing Dashboard
Het kennen van je cijfers vormt de kern van jouw succes!
Lees meer
20 mei
Masterclass: Businessplan op 1 A4
Bereik meer door minder te doen met de OGSM-methode
Lees meer
Alle trainingen voor dit thema