Mastercourse: Marktonderzoek – i.s.m. Data & Insights Network

(3 middagen) Leer je eigen marktonderzoek doen, resultaten met impact te presenteren en valkuilen te vermijden!

NIMA Member* € 1.190,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 1.390,00 (excl. btw)
Datum
16 september 2025
Inschrijven
D&I Network.PNG
Deze mastercourse wordt in samenwerking met Data & Insights Network georganiseerd.
 
Zelf aan de slag gaan met marktonderzoek, is vaak makkelijker dan je denkt. Maar let op, er zijn wel valkuilen waar je als beginnende onderzoeker makkelijk in kunt vallen. Deze mastercourse is samengesteld voor marketeers die zelfstandig met marktonderzoek aan de slag willen en deze valkuilen willen ontlopen. Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken. Van het onderzoek zelf, tot aan de eindpresentatie aan collega’s. Dit maakt de mastercourse ideaal voor professionals die zelf weinig ervaring hebben met het uitvoeren van marktonderzoek. 
 
 
Inhoud
 
De beste marketingbeslissingen worden genomen op basis van gedegen marktonderzoek. Toch slaan veel marketeers deze fase over en handelen op onderbuikgevoel. In deze mastercourse Marktonderzoek leer je op de goede manier de juiste vragen te stellen waardoor je zelf meer, betere en snellere antwoorden krijgt. 
 
 
Programma
 
Dinsdag 16 september: Inleiding & kwalitatief onderzoek, de basics – door Durk Bosma
– Waarvoor gebruik je marktonderzoek? Waarvoor zou je het moeten gebruiken? Hoe kom je er achter welke vragen je zou
  moeten beantwoorden?
– Wat kun je ermee (en wat niet)
– Met welke beperkingen moet ik rekening houden
– Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag? 
– Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?
– Hoe staan je klanten tegenover jouw product, dienst of service? Waarom kopen ze (niet) meer? Kwalitatief onderzoek verschaft je belangrijke insights over waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).
– Groepsdiscussies versus individuele interviews
– Online kwalitatief onderzoek
– Interviewtechnieken
 
 
Dinsdag 23 september: Kwantitatief onderzoek, de basics & analyseren – door Durk Bosma 
 
– Harde cijfers zijn overtuigend. Wie kent ons bedrijf? Wat is de potentie van het nieuwe product? Hoe tevreden zijn klanten?
  Hoe groot is de markt? Vragen die met kwantitatief marktonderzoek beantwoord worden
– Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
– Steekproeven: de basis
– Respondentcontrole
– Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
– Een enquêtetool kiezen
– De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.
– Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
– Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
– Wrap-up van eerder behandelde onderdelen
 
 
Dinsdag 30 september: Onderzoeksresultaten delen met impact – door Michiel Dullaert
 
Je hebt het probleem en de oplossing scherp voor ogen, nu is het zaak om de rest van de organisatie hierover te informeren, inspireren en activeren.
 
Blok 1: Datavisualisatie, van inzicht naar impact
– Waarom visualiseer je data
– Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief.
– Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen.
– Waarom kies je een bepaalde grafiek en welke grafieken kun je beter niet kiezen.
– Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen.
 
Blok 2: Hoe ontwerp ik onvergetelijke presentaties
– Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.
– De opbouw van een goede presentatie. De kracht van het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.
– Dia of slide design voor presentaties. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekstslide,
  de fotoslide en de dataslide.
– Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal.
 
 
Praktische informatie
 
Niveau: Niveau A – Weinig ervaring
Opbouw: De mastercourse bestaat uit drie bijeenkomsten bestaande uit een combinatie van theorie en praktijk.
Inclusief: Certificaat, Lesmateriaal, Koffie/thee & Lunch
 
Deze Mastercourse vindt plaats op 16, 23 en 30 september 2025 bij het Data & Insights Network te Amsterdam. De trainingen op 16 en 23 september starten om 09:30 uur tot 16:30 uur. De training op 30 september vindt plaats vanaf 13:00 uur tot 16:00 uur.
 
Deze Mastercourse zal gefactureerd worden door NIMA. Van NIMA ontvang je tevens een bevestiging van inschrijving.
 
Door je in te schrijven ga je akkoord met het feit dat jouw NAW-gegevens, telefoonnummer en mailadres worden gedeeld met Data & Insights Network t.b.v. je deelname. 
 
 
 
Locatie & tijden
Data & Insights Network
Kabelweg 57, Amsterdam
16 september 2025
09:30 - 16:00
Investering
NIMA Member* € 1.190,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 1.390,00 (excl. btw)

Inclusief het boek 'Wat is de vraag?'', Chart Guide grafiekenposter en maaltijd op locatie

Word member en bespaar 20% op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 99 heb je je investering er al meteen uit.
Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl of Let op: verrekening door middel van passe-partout is niet mogelijk
NIMA hanteert de NIMA Fair Acces Policy.

Trainers & sprekers
Michiel Dullaert
Hoe zet je jouw inzichten om naar impact en inspiratie bij klanten en collega’s? Michiel Dullaert verzamelt en zoekt al jaren naar de beste tips en tricks om dit te doen. Van het kiezen van de juiste visualisaties tot de volgorde van het slidedeck voor je presentaties. Michiel heeft een achtergrond als data-analist, spreker, visualisatie expert, en spelontwerper. Deze unieke mix aan kennis draagt hij graag over in trainingen, blogs en als spreker op evenementen. De trainingsstijl van Michiel typeert zich door zijn passie en enthousiasme. In een hoog tempo wisselen theorie, oefeningen en filmpjes elkaar af. Deelnemers ervaren zelf het verschil tussen slecht en goed, bij zowel de visualisatie als presentaties. Ontdekken hoe je daarin zelf het verschil kunt maken. Om zo straks zelf andere te inspireren en impact te maken met jouw inzichten
Durk Bosma
‘’Succesvol marktonderzoek beantwoordt de juiste vragen op een heldere en inspirerende manier.’’ Durk Bosma – helpt met zijn bedrijf Inzicht & Impact opdrachtgevers om marktonderzoek succesvol in te zetten doormiddel van advies, uitvoering van marktonderzoekprojecten en het geven van trainingen. Als marktonderzoeker heeft hij zijn sporen verdiend aan bureauzijde en opdrachtgeverskant. Durk wordt enthousiast van ingewikkelde onderzoeksvragen waarvoor een pragmatische aanpak gevonden moet worden. Het vak leerde hij bij Research International. Bij Pepsi en KLM zag hij hoe marketeers marktonderzoek toepassen in hun dagelijkse werk en hoe onderzoeksvragen tot stand komen. Sinds 2005 is hij als ondernemer in het marktonderzoek werkzaam, waarbij alle aspecten van het vak marktonderzoek voorbij zijn gekomen. Hij deelt zijn kennis en ervaring graag, in de vorm van blogs, trainingen en colleges. Met oud-collega Erik de Kort schreef hij het boek “Wat is de vraag?”. Hierin wordt de zoektocht naar de echte onderzoeksvragen beschreven en de keuze voor de juiste methodologie om deze te beantwoorden.
Inschrijven
Datum
16 september 2025
Inschrijven
Andere trainingen binnen dit thema
NIMA AI Academy Online
Een heel jaar toegang tot de online AI Academy ism Skillstown
Lees meer