Deze mastercourse wordt in samenwerking met Data & Insights Network georganiseerd.
Zelf aan de slag gaan met marktonderzoek, is vaak makkelijker dan je denkt. Maar let op, er zijn wel valkuilen waar je als beginnende onderzoeker makkelijk in kunt vallen. Deze mastercourse is samengesteld voor marketeers die zelfstandig met marktonderzoek aan de slag willen en deze valkuilen willen ontlopen. Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken. Van het onderzoek zelf, tot aan de eindpresentatie aan collega’s. Dit maakt de mastercourse ideaal voor professionals die zelf weinig ervaring hebben met het uitvoeren van marktonderzoek.
Inhoud
De beste marketingbeslissingen worden genomen op basis van gedegen marktonderzoek. Toch slaan veel marketeers deze fase over en handelen op onderbuikgevoel. In deze mastercourse Marktonderzoek leer je op de goede manier de juiste vragen te stellen waardoor je zelf meer, betere en snellere antwoorden krijgt.
Programma
Dinsdag 16 september: Inleiding & kwalitatief onderzoek, de basics – door Durk Bosma
– Waarvoor gebruik je marktonderzoek? Waarvoor zou je het moeten gebruiken? Hoe kom je er achter welke vragen je zou
moeten beantwoorden?
– Wat kun je ermee (en wat niet)
– Met welke beperkingen moet ik rekening houden
– Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag?
– Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?
– Hoe staan je klanten tegenover jouw product, dienst of service? Waarom kopen ze (niet) meer? Kwalitatief onderzoek verschaft je belangrijke insights over waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).
– Groepsdiscussies versus individuele interviews
– Online kwalitatief onderzoek
– Interviewtechnieken
– Wat kun je ermee (en wat niet)
– Met welke beperkingen moet ik rekening houden
– Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag?
– Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?
– Hoe staan je klanten tegenover jouw product, dienst of service? Waarom kopen ze (niet) meer? Kwalitatief onderzoek verschaft je belangrijke insights over waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).
– Groepsdiscussies versus individuele interviews
– Online kwalitatief onderzoek
– Interviewtechnieken
Dinsdag 23 september: Kwantitatief onderzoek, de basics & analyseren – door Durk Bosma
– Harde cijfers zijn overtuigend. Wie kent ons bedrijf? Wat is de potentie van het nieuwe product? Hoe tevreden zijn klanten?
Hoe groot is de markt? Vragen die met kwantitatief marktonderzoek beantwoord worden
– Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
– Steekproeven: de basis
– Respondentcontrole
– Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
– Een enquêtetool kiezen
– De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.
– Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
– Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
– Wrap-up van eerder behandelde onderdelen
– Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
– Steekproeven: de basis
– Respondentcontrole
– Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
– Een enquêtetool kiezen
– De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.
– Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
– Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
– Wrap-up van eerder behandelde onderdelen
Dinsdag 30 september: Onderzoeksresultaten delen met impact – door Michiel Dullaert
Je hebt het probleem en de oplossing scherp voor ogen, nu is het zaak om de rest van de organisatie hierover te informeren, inspireren en activeren.
Blok 1: Datavisualisatie, van inzicht naar impact
– Waarom visualiseer je data
– Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief.
– Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen.
– Waarom kies je een bepaalde grafiek en welke grafieken kun je beter niet kiezen.
– Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen.
– Waarom visualiseer je data
– Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief.
– Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen.
– Waarom kies je een bepaalde grafiek en welke grafieken kun je beter niet kiezen.
– Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen.
Blok 2: Hoe ontwerp ik onvergetelijke presentaties
– Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.
– De opbouw van een goede presentatie. De kracht van het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.
– Dia of slide design voor presentaties. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekstslide,
– Wie is je publiek en hoe maak je verbinding maken met ze.
– De opbouw van een goede presentatie. De kracht van het zandlopermodel, van pakkende introductie tot krachtige conclusie.
– Dia of slide design voor presentaties. De verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden. De tekstslide,
de fotoslide en de dataslide.
– Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal.
– Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal.
Praktische informatie
Niveau: Niveau A – Weinig ervaring
Opbouw: De mastercourse bestaat uit drie bijeenkomsten bestaande uit een combinatie van theorie en praktijk.
Inclusief: Certificaat, Lesmateriaal, Koffie/thee & Lunch
Opbouw: De mastercourse bestaat uit drie bijeenkomsten bestaande uit een combinatie van theorie en praktijk.
Inclusief: Certificaat, Lesmateriaal, Koffie/thee & Lunch
Deze Mastercourse vindt plaats op 16, 23 en 30 september 2025 bij het Data & Insights Network te Amsterdam. De trainingen op 16 en 23 september starten om 09:30 uur tot 16:30 uur. De training op 30 september vindt plaats vanaf 13:00 uur tot 16:00 uur.
Deze Mastercourse zal gefactureerd worden door NIMA. Van NIMA ontvang je tevens een bevestiging van inschrijving.
Door je in te schrijven ga je akkoord met het feit dat jouw NAW-gegevens, telefoonnummer en mailadres worden gedeeld met Data & Insights Network t.b.v. je deelname.