Deze masterclass duurt 2 dagen, en vindt plaats op: 6 en 13 november 2025
Masterclass: Merkreputatie & Integer Leiderschap
Integriteit is de heilige graal van leiderschap en cruciaal voor het bouwen en behouden van een sterke reputatie. Handelt jouw (merk)organisatie integer, ook als niemand kijkt? Het is tegenwoordig de grootste uitdaging voor organisaties en merken om te voldoen aan de heersende verwachtingen en waarden en normen, vanuit de omgeving van interne en externe stakeholders.
Als je deze verwachtingen in kaart brengt, beschik je over een nieuw perspectief en fundamenteel vertrekpunt. In deze opleiding leer je hoe je integriteit internaliseert in jouw bedrijfscultuur, gedrag en gemeenschappelijke vertrekpunten (missie, visie, purpose, waarden en normen.
In deze video vertelt Frank Peters je alvast meer over de opleiding:
Lees ook het interview met Frank Peters over dit programma en merkmanagement in het algemeen: Merkmanagement in het perspectief van de omgeving
Jouw merk(organisatie) krijgt steeds meer te maken met grote druk vanuit de stakeholderomgeving. Je wordt niet meer beoordeeld op de vraag of het handelen van je merk voldoet aan de wet- en regelgeving, maar of je voldoet aan de eigen verwachtingen, waarden en normen van de omgeving.
- Merken kijken vaak primair, vanuit het eigen perspectief, naar vraagstukken en veel minder vanuit het brede stakeholderperspectief. Hoe kunnen zij hiermee omgaan?
- Hoe maak je met je merk(organisatie) waar waar je voor staat? En hoe laten we aan de omgeving zien dat de hele merkorganisatie zich hier ook daadwerkelijk naar gedraagt?
- In jouw adviesrol ben jij de adviseur en tegenspreker van de directie of het bestuur. Je zoekt ondersteuning door kennis en ervaring van experts bij het optimaal invullen van deze leidende rol.
Zit jij in een andere situatie, of met andere vragen en wil je weten of deze opleiding daarop aansluit? Neem dan zeker contact met ons op, wij zijn benieuwd naar jouw verhaal.
Wat levert het jou op?
In de masterclass “Integer merkleiderschap” reiken we handvatten aan vanuit het perspectief van stakeholderengagement, reputatiemanagement, interne communicatie, communicatie leiderschap, de filosofie, ethiek en morele besluitvorming.
Dat doen we met zeer ervaren docenten die hun sporen binnen deze vakdisciplines hebben verdiend. Door deze cross-over van merkreputatie en ethiek krijgt deze opleiding een uniek karakter en biedt daarmee een nieuw perspectief op het reputatie- en marketingvak. Naast de aangereikte theorie zullen we vooral met praktijkcases aan de slag gaan. De opleiding wordt afgesloten met een praktijkopdracht over een moreel dilemma van jouw eigen merk.
Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor:
- Managers communicatie, brandmanagers, marketingmanagers van bedrijven, organisaties en overheden;
- Zij die de ambitie hebben om in hiervoor genoemde rollen te gaan opereren;
- Niveau D van de beroepsprofielen van NIMA en Logeion;
Wie verzorgen de opleiding?
“Integer Merkleiderschap” wordt verzorgd door Frank Peters (Virtus Communications en opleidingsleider), Frank Körver (BETA Strategies), en Remko van Broekhoven (filosoof). Zij zijn de ontwerpers, samenstellers en hoofddocenten van deze opleiding en overzien het curriculum. Frank Peters is altijd aanwezig.
Frank Peters, Frank Körver en Remko van Broekhoven zijn in de onderwerpen die zij behandelen vooraanstaande boegbeelden in de communicatiewereld en filosofie. Zij vervullen ook de rol als strategisch adviseur in de dagelijkse praktijk en dragen hun kennis actief over via onderwijs en het schrijven van publicaties en boeken
Programma
Dag 1 – 6 november 2025
De omgeving die meer druk uitoefent en de rol van reputatiemanagement in dit nieuwe perspectief
- Als de omgeving de druk op het merk opvoert.
- Omgeving als uitgangspunt voor merkhandelen.
- Identiteit als vertrekpunt voor het gedrag van de merkorganisatie.
- Kijk eerst naar de mens en dan naar de regels.
- Leiderschap en kwetsbaarheid.
- Moreel leiderschap is geen keuze.
Dag 2 – 13 november 2025
Omgaan met stakeholderkapitalisme en het realiseren van stakeholderengagement in de praktijk, als onderdeel van langetermijnwaardecreatie voor alle stakeholders
- De veranderende omgeving door de verplichte nieuwe Europese wetgeving CSRD en rapportage over ESG, met verplichting tot langetermijnwaardecreatie voor en met alle stakeholders.
- Hoe voorkom je greenwashing en purposewashing?
- Stakeholdermapping: stakeholders kennen en prioriteren.
- Strategieën voor stakeholderengagement.
- Verantwoording en verslaglegging.
Tijdsinvestering
De Masterclass bestaat uit 2 dagen. Deelnemers krijgen van tevoren een aantal artikelen en het boek Het Juiste Doen als Niemand Kijkt toegestuurd. Voorbereiding is niet noodzakelijk.
Voorafgaand aan de 2-daagse wordt een aantal wetenschappelijke artikelen en literatuursuggesties gedeeld.
Voorafgaand aan de 2-daagse wordt een aantal wetenschappelijke artikelen en literatuursuggesties gedeeld.
Deze opleiding wordt verzorgd door Iris Academy.
NIMA en de Iris Academy hebben een strategische samenwerking zodat marketeers uit een nog beter aanbod van opleidingen en masterclasses kunnen kiezen.
Iris Academy is een opleidingscollectief van 12 vakidioten die met elkaar een opleidingsinstituut zijn gestart voor inzicht en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie, vernieuwing en leiderschap. Iris Academy biedt je de kennis, inspiratie en ruimte voor het ontwikkelen van wat de Iris Academy je eigen-wijsheid noemt. Als mens, als professional, en als deelgenoot van een collectief van vakidioten.
Oog in oog met de ervaren partners, docenten, sprekers en andere deelnemers word je ondergedompeld in diepgaande vakkennis en geïnspireerd door nieuwe inzichten en perspectieven. Om je anders te laten kijken naar de rol en betekenis voor jezelf, je organisatie en je vakgebied.
NIMA en de Iris Academy hebben een strategische samenwerking zodat marketeers uit een nog beter aanbod van opleidingen en masterclasses kunnen kiezen.
Iris Academy is een opleidingscollectief van 12 vakidioten die met elkaar een opleidingsinstituut zijn gestart voor inzicht en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie, vernieuwing en leiderschap. Iris Academy biedt je de kennis, inspiratie en ruimte voor het ontwikkelen van wat de Iris Academy je eigen-wijsheid noemt. Als mens, als professional, en als deelgenoot van een collectief van vakidioten.
Oog in oog met de ervaren partners, docenten, sprekers en andere deelnemers word je ondergedompeld in diepgaande vakkennis en geïnspireerd door nieuwe inzichten en perspectieven. Om je anders te laten kijken naar de rol en betekenis voor jezelf, je organisatie en je vakgebied.
Voor andere masterclasses van Iris Academy, aangeboden via NIMA, klik je hier