Deze masterclass vindt plaats op 21 en 22 mei 2025
Wil jij ondergedompeld worden in de theorie achter positioneren én de praktische handvatten krijgen om jouw merk te versterken? Volg dan de Masterclass Strategisch Positioneren. Verdiep en verbreed je kennis, zodat jij richting kan geven aan de ontwikkeling van een richtinggevende merkpositionering voor klanten én de organisatie.
In deze tweedaagse staat het ontwikkelen van een duurzame en onderscheidende positionering centraal. De theorieën, praktijkvoorbeelden en tools kun je direct gebruiken om de positionering van jouw organisatie of merk te versterken. Tijdens de masterclass is er voldoende ruimte voor interactie en om te sparren over jouw positioneringsvraagstukken.
Programma
Tweedaagse Masterclass Strategisch Positioneren
“Fundamentele theorie en praktische handvatten om jouw merk te versterken.”
Dag 1
Ochtend
- Kennismaking en introductie
- Het merk in het geheugen: merkassociaties, laddering
- Merkgroei en brand equity, aandacht voor Distinctive Brand Assets, Category Entree Points
Middag
- Positioneren = categoriseren: leiderschap vs challengen, framing, hercategoriseren
- Actuele praktijkcases die laten zien hoe theorieen en tools zijn ingezet
- Gastdocent over de ontwikkeling van een positionering en het verankeren ervan in de organisatie
Avond
- Recap van de inzichten van de dag en vooruitblik op morgen
- Bespreken individuele merkuitdagingen en inzichten
- Napraten over de praktijkcases en gastpresentatie
Dag 2
Ochtend
- Positionering als gedachtegoed: startpunten voor een positionering a.d.h.v. het "inside-out & outside-in model"
- Drijfveren/waarden van de organisatie als een bron voor een positionering
- Doelgroepkenmerken en inzichten als basis voor een positionering
Middag
- Van theorie naar praktijk: aan de slag met praktische tools
- Gastdocent over de ontwikkeling van een positionering en het verankeren ervan in de organisatie
- Afronding en evaluatie
Wisselende gastdocenten:
- Ingmar de Lange (zelfstandig strateeg)
- Caroline van Turennout (Zeeman)
- Margot Bouwman (zelfstandig strateeg)
- Patrick Kuijsters (ABN AMRO)
NIMA en de IRIS Academy hebben een strategische samenwerking zodat marketeers uit een nog beter aanbod van opleidingen en masterclasses kunnen kiezen.
IRIS Academy is een opleidingscollectief van 12 vakidioten die met elkaar een opleidingsinstituut zijn gestart voor inzicht en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie, vernieuwing en leiderschap. IRIS Academy biedt je de kennis, inspiratie en ruimte voor het ontwikkelen van wat de IRIS Academy je eigen-wijsheid noemt. Als mens, als professional, en als deelgenoot van een collectief van vakidioten.
Oog in oog met de ervaren partners, docenten, sprekers en andere deelnemers word je ondergedompeld in diepgaande vakkennis en geinspireerd met nieuwe inzichten en perspectieven. Om je anders te laten kijken naar de rol en betekenis voor jezelf, je organisatie en je vakgebied.