Masterclass: Strategisch Positioneren

(2 dagen) Hoe wordt een merk een inspirerend gedachtegoed voor klanten en voor medewerkers? Wat zijn de belangrijkste bouwstenen voor een relevante en onderscheidende positionering?

NIMA Member* € 1.485,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 1.750,00 (excl. btw)
Datum
21 mei 2025
Inschrijven

Deze masterclass vindt plaats op 21 en 22 mei 2025

Wil jij ondergedompeld worden in de theorie achter positioneren én de praktische handvatten krijgen om jouw merk te versterken? Volg dan de Masterclass Strategisch Positioneren. Verdiep en verbreed je kennis, zodat jij richting kan geven aan de ontwikkeling van een richtinggevende merkpositionering voor klanten én de organisatie.

In deze tweedaagse staat het ontwikkelen van een duurzame en onderscheidende positionering centraal. De theorieën, praktijkvoorbeelden en tools kun je direct gebruiken om de positionering van jouw organisatie of merk te versterken. Tijdens de masterclass is er voldoende ruimte voor interactie en om te sparren over jouw positioneringsvraagstukken. 

 
Ontwikkeld en begeleid door Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis
 

Programma

Tweedaagse Masterclass Strategisch Positioneren 
“Fundamentele theorie en praktische handvatten om jouw merk te versterken.”

Dag 1

Ochtend

  • Kennismaking en introductie
  • Het merk in het geheugen: merkassociaties, laddering
  • Merkgroei en brand equity, aandacht voor Distinctive Brand Assets, Category Entree Points

Middag

  • Positioneren = categoriseren: leiderschap vs challengen, framing, hercategoriseren
  • Actuele praktijkcases die laten zien hoe theorieen en tools zijn ingezet
  • Gastdocent over de ontwikkeling van een positionering en het verankeren ervan in de organisatie

Avond

  • Recap van de inzichten van de dag en vooruitblik op morgen
  • Bespreken individuele merkuitdagingen en inzichten
  • Napraten over de praktijkcases en gastpresentatie

Dag 2

Ochtend

  • Positionering als gedachtegoed: startpunten voor een positionering a.d.h.v. het "inside-out & outside-in model"
  • Drijfveren/waarden van de organisatie als een bron voor een positionering
  • Doelgroepkenmerken en inzichten als basis voor een positionering

Middag

  • Van theorie naar praktijk: aan de slag met praktische tools
  • Gastdocent over de ontwikkeling van een positionering en het verankeren ervan in de organisatie
  • Afronding en evaluatie 

Wisselende gastdocenten:

  • Ingmar de Lange (zelfstandig strateeg)
  • Caroline van Turennout (Zeeman)
  • Margot Bouwman (zelfstandig strateeg)
  • Patrick Kuijsters (ABN AMRO)
 

NIMA en de IRIS Academy hebben een strategische samenwerking zodat marketeers uit een nog beter aanbod van opleidingen en masterclasses kunnen kiezen.
IRIS Academy is een opleidingscollectief van 12 vakidioten die met elkaar een opleidingsinstituut zijn gestart voor inzicht en inspiratie op het gebied van marketing en communicatie, vernieuwing en leiderschap. IRIS Academy biedt je de kennis, inspiratie en ruimte voor het ontwikkelen van wat de IRIS Academy je eigen-wijsheid noemt. Als mens, als professional, en als deelgenoot van een collectief van vakidioten.
Oog in oog met de ervaren partners, docenten, sprekers en andere deelnemers word je ondergedompeld in diepgaande vakkennis en geinspireerd met nieuwe inzichten en perspectieven. Om je anders te laten kijken naar de rol en betekenis voor jezelf, je organisatie en je vakgebied.

Locatie & tijden
DoubleTree by Hilton Royal Parc
Van Weerden Poelmanweg 4-6, 3769 MN Soestduinen
21 mei 2025
09:00 - 17:00
Investering
NIMA Member* € 1.485,00 (excl. btw)
Normaal tarief* € 1.750,00 (excl. btw)

Op het aanbod van de Iris Academy zijn het educatiebudget en Passe Partout niet geldig.

Trainers & sprekers
Mary Hoogerbrugge
Mary Hoogerbrugge is branding specialist at De Positioneerders, patroness of SWOCC, and co-founder of Iris Academy. Mary has more than 20 years of experience in branding and advertising. Her fields of expertise are brand positioning, portfolio management, (internal) branding strategy and effectiveness research. In 2010 Mary founded De Positioneerders with Onno Maathuis. De Positioneerders support their clients developing a clear, sustainable positioning for their organization or brand(s) that guides future decisions and developing a brand portfolio that fits the organization ánd the market. De Positioneerders work for clients in both commercial and public / non profit markets in a broad range of sectors. (see: DePositioneerders.nl). Mary started her carrier as scientific assistent of professor Giep Franzen, at the University of Amsterdam. After 2,5 years she joint FHV BBDO. She started in 1996 as a researcher and was quickly promoted to strategic planner. From 2005 - 2008 she was appointed to be the executive strategy director, being responsible for the strategic performance of the agency. Mary is an active player in the advertising industry. Mary has been board member of SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie). In 2019 she was asked to be the patroness off SWOCC, after Giep Franzen (founder of SWOCC) resigned. SWOCC stimulates knowledge development on branding and advertising. Mary strongly believes that both science and practice would benefit from a better exchange between the two, and therefor should be stimulated. Mary has been part of the steering committee of the Effie Awards and member of the head jury, and was head of the jury for the Effie category Brand campaigns. Mary is partner of Iris Academy. Together with Onno Maathuis they developed the study Brand Leadership: Positioneren voor de toekomst, a 8-days education program for branding, marketing and communication professionals. Mary lectures and publishes regularly about branding, brand positioning, integrated brand communications and accountability.
Onno Maathuis
Onno Maathuis (1970) is gespecialiseerd in merkpositionering en merkportfolio. Onno promoveerde in 1999 op een proefschrift over ‘corporate branding’ met heldere richtlijnen voor het gebruik van organisatiemerken en de inrichting van de merkarchitectuur van organisaties Van 1999-2009 werkte Onno als merkspecialist voor adviesbureau Positioneringsgroep. Als MT lid was hij verantwoordelijk voor de portefeuille financiën In 2010 richtte Onno merkadviesbureau ‘De Positioneerders’ op (zie depositioneerders.nl). Als merkspecialist ondersteunt hij organisaties bij het ontwikkelen van hun positionering en merkbeleid en het verankeren daarvan in de organisatie. Naast marketingaspecten, gaat het daarbij in toenemende mate over het beïnvloeden van cultuur, het communiceerbaar maken van strategie en het formuleren van een heldere visie op de markt en organisatie van morgen. De Positioneerders werkten recentelijk o.a. voor NOS, Vopak, Bol.com, Fontys, Eiffel, Vebego, Conclusion, Máxima Centrum en Greetz. Overige activiteiten: - Lid Raad van Toezicht Nierstichting - Lid Raad van Toezicht GC De Kersenboogerd - Lid Raad van Advies TeamNL (NOCNSF) - Lid Ledenraad Le Champion - Redactie SWOCC Selectie (swocc.nl) - Wetenschappelijk reviewer Corporate Reputation Review - Medeoprichter Iris Academy (irisacademy.nl) For more information or an English resume, contact me at info@onnomaathuis.nl
Inschrijven
Datum
21 mei 2025
Inschrijven
Andere trainingen binnen dit thema
NIMA AI Academy Online
Een heel jaar toegang tot de online AI Academy ism Skillstown
Lees meer
9 mei
C-Level AI Strategiesessie
AI Inspiration & Strategy Session
Lees meer
15 mei
Masterclass: Marketing Dashboard
Het kennen van je cijfers vormt de kern van jouw succes!
Lees meer
Alle trainingen voor dit thema