Wist je dat…

31 mei 2018
-

NIMA grondlegger is van Marketing in Nederland sinds 1966

Op 1 december 1966 werd het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) opgericht in Bunnik. Daarmee staat NIMA aan de basis van het marketinggrondleggerschap in Nederland. Met de oprichting van Nederlands eerste en nog steeds grootste marketingvereniging verbinden we sinds jaar en dag tal van bedrijven, dienstverleners, onderwijsinstanties en professionals met elkaar. En met veel plezier. Over het hoe en waarom vertellen we je graag meer.

Doel oprichting

De oprichting van NIMA was in handen van leidinggevende marketingfunctionarissen uit het bedrijfsleven, adviseurs op marketinggebied en professionals die marketing doceren, studeren en/of marketingonderzoek verrichten.

De NIMA-oprichters hadden in 1966 het doel om de aandacht voor marketingvraagstukken in de ruimste zin van het woord te bundelen en de juiste inpassing van de marketinggedachte in het totale bedrijfsbeeld te bevorderen. Dit doel wilde men bevorderen door het houden van lezingen, het organiseren van regionale gespreksgroepen en het uitgeven van een vakblad. Ook het adviseren van marketingopleidingen behoorde tot deze doelstellingen. Nog iedere dag geeft het NIMA-team met veel plezier en een enorme drive invulling aan het marketingdenken anno nu.

NIMA marketinggrondleggers

De allereerste NIMA-voorzitter werd door een vijftigtal marketeers gekozen. Zijn naam: drs. F.M.A. Keijzer, Hoofd afdeling Marktonderzoek bij Lips Scheepsschroevengieterij N.V. Een hoogwaardig bedrijf dat in 2010, na zestig jaar, is gestopt met de productie van scheepsschroeven in Drunen.

Het eerste NIMA-bestuur bestond uit:

  1. F.M.A. Keijzer (Lips Scheepsschroevengieterij N.V.)
  2. Alberdingk Thijm (J. Walter Thomspon N.V.)
  3. Veraart (Markon N.V.)
  4. J. den Hertog (Thomassen & Drijver N.V.)
  5. P. Th. Van Leeuwen (De Gruyter & Zn. N.V.)
  6. A.M. Loeff (Joh. Enschedë & Zn. N.V.)
  7. H. de Roos (directeur Levers Zeepmaatschappij N.V.)
  8. Ch. E. van der Ploeg (zelfstandig marketingadviseur)
  9. A.F. van Goch (Nederlands Instituut voor Efficiency)

Destijds een in totaal negenkoppig tellend bestuur. Grondleggers van Marketing in Nederland die de essentiële rol van marketing en het kennisniveau van marketeers in het Nederlandse bedrijfsleven naar ongekende hoogte hebben gebracht. 

NIMA ABC

Kort na de oprichting in 1966 introduceerde NIMA zijn inmiddels nationaal bekende en Europees erkende NIMA Diploma’s via het A-,B-, en C-systeem om het kennisniveau in marketing te duiden. Een onafhankelijke en sterk kwalitatieve toetsingssystematiek die nog altijd bestaat en breed wordt gebruikt in het Nederlandse bedrijfsleven. Ruim 60.000 Nederlanders haalden zo hun NIMA-diploma.

NIMA, vereniging die verbindt

Hoewel veel mensen bij de naam ‘NIMA’ eerst denken aan een specifiek diploma, zijn we als beroepsvereniging opgericht en tellen we ruim 3.500 actieve leden, personen en bedrijven. NIMA is dan ook de enige marketingvereniging in Nederland die mensen op alle niveaus – van student tot en met CMO – met elkaar verbindt. In elke fase van het werkende leven van professionals die zichzelf, hun bedrijf en daarmee het marketingvak willen verbeteren. Daarmee brengen we ook netwerken met andere netwerken in contact en/of knopen ze aan elkaar. We bezitten de organisatiekracht om dit te faciliteren waardoor regelmatig een nieuw netwerk ontstaat.

Nu weet je hoe het met ons zit en waarom we bestaan. Weten voor wie en waarom wij iedere ochtend op ons hoofdkwartier verschijnen? Volg ons via insta NIMA Marketing HQ of #marketinggrondlegger.

WordPress Themes
X
X
X